04-May-2021, 02:02 PM
Staal is sterker en stijver dan aluminium en gemakkelijker te lassen, maar ook ongeveer drie keer zo zwaar. Voor een fietsframe vind ik een belangrijke eigenschap dat het vooral beter bestand is tegen vermoeiingsbreuk. Dat plus dat het gemakkelijker te lassen is vind ik het de betere keus voor een wereldreis per fiets.
Maar uiteindelijk kan zowel staal als aluminium kapot door een slecht ontwerp, het is niet alleen op het materiaal af te schuiven.
Je ziet wel dat een frame vaak op de lassen kapot gaat. Ook voor een vermoeiingsbreuk is een las funest. Opnieuw lassen kan maar je weet bijna zeker dat ie vroeg of laat toch weer gaat, het ontwerp is gewoon niet goed. Of je moet er echt een extra plaat tegenaan lassen of iets dergelijks.
Overigens wil een taai materiaal zeggen dat het veel rek kan hebben alvorens te scheuren. Maar dan is het al wel plastisch vervormd/ krom. Ik hoop dat die wereldfietser dus niet heeft ondervonden dat ie een taai frame heeft.
Maar uiteindelijk kan zowel staal als aluminium kapot door een slecht ontwerp, het is niet alleen op het materiaal af te schuiven.
Je ziet wel dat een frame vaak op de lassen kapot gaat. Ook voor een vermoeiingsbreuk is een las funest. Opnieuw lassen kan maar je weet bijna zeker dat ie vroeg of laat toch weer gaat, het ontwerp is gewoon niet goed. Of je moet er echt een extra plaat tegenaan lassen of iets dergelijks.
Overigens wil een taai materiaal zeggen dat het veel rek kan hebben alvorens te scheuren. Maar dan is het al wel plastisch vervormd/ krom. Ik hoop dat die wereldfietser dus niet heeft ondervonden dat ie een taai frame heeft.