(04-May-2021, 09:11 PM)Frutsel schreef:(04-May-2021, 03:11 PM)PietV* schreef: Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.
De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar. https://fietssite.jouwweb.nl/06
Als je een hoger soortelijk gewicht gelijkstelt aan sterkte, dan mag je me toch eens vertellen hoe sterk lood is...
'Staal' is ook een nogal generieke term, daar het om een legering gaat van ijzer, koolstof, en eventueel andere stoffen (zoals chroom, vanadium, molybdeen).
Het hangt erg af van de eigenschappen van het gebruikte staal of een stalen frame beter of slechter uit de bus komt dan een aluminium frame.
Ik heb nergens de sterkte van staal gelijkgesteld aan de soortelijke massa. Staal en RVS zijn legeringen en elke legering heeft zijn eigen eigenschappen. Lees maar. https://fietssite.jouwweb.nl/06
Aluminium is ook een legering. Puur aluminium wordt niet voor frames gebruikt. Volgens de norm van de Amerikaanse AA (Aluminium Association) worden framedelen gemaakt van aluminium uit de AA2000, AA 5000, AA 6000 en de AA7000 serie. Allemaal verschillende eigenschappen, fabricagetechnieken en warmtebehandeling. Ook bij aluminium hangt het af welke legering wordt gebruikt en of aluminium soms beter uit de bus komt dan staal. Maar repareren van aluminium legeren is veel lastiger dan staal. Lassen, (hard)solderen, buigen en richten is bij staal geen probleem. Bij aluminium is moeilijker te lassen en na het lassen is een warmtebehandeling bijna noodzakelijk. https://fietssite.jouwweb.nl/12
En in de binnenlanden van Afghanistan heb je met een stalen framereparatie meer kans van slagen dan met een aluminium frame. In die dorpjes staan geen TIG apparaten met las toortsen en de juiste legering lasdraad wat moet worden toegevoegd.