06-Jun-2021, 09:43 PM
(06-Jun-2021, 06:51 AM)PietV* schreef:(05-Jun-2021, 08:54 PM)Hoekie schreef:(05-Jun-2021, 04:02 PM)PietV* schreef: Op 26:15 wetenschappelijk onderzoek in de windtunnel van Eindhoven dat grote wielen minder luchtweerstand opleveren door aerodynamisch voordeel. Dus grote wielen leveren dubbel voordeel op. Zowel op de rolweerstand als de luchtweerstand.
Nuance: Niet bij velomobielen (inkoppertje)
Toch een nuance (uitkoppertje). Het heeft te maken met de rotatiesnelheid van het wiel. Kleine wielen draaien sneller dan grote wielen bij gelijke rijsnelheid. Het zijn de sneller draaiende spaken in het kleine wiel die extra luchtweerstand opleveren. Die luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de spaaksnelheid. En die weerstand wordt ook geleverd in de wielkast van een velomobiel. Vergelijk het maar met de roeimachine met een weerstandstrommel door luchtwervelingen. Hoe harder je aan die machine trekt hoe groter de weerstand.
Dat is het grote voordeel van het tweespaakswiel van M5. Minimaal aantal spaken in aerodynamische vleugenvorm. Ook in een velomobiel. En bovendien een aerodynamische velg, dat voor de open fiets nog meer voordeel oplevert.
http://www.2-spoke.com/
Even moeten nadenken over je stelling over sneller draaiende spaken maar volgens mij is het niet waar. Bij een klein wiel bewegen de spaken niet sneller. Wel sneller rond hun as, meer omwentelingen per minuut dus. Maar in snelheid ten opzichte van de vaste wereld is er geen verschil.
Stel je hebt een voertuig wat met 50 k/mh voortbeweegt.
De as van het wiel beweegt dan ook met 50 km/h voort.
Het ventieldopje beweegt zich wisselend tussen 0 en 100 km/h voort ten opzichte van de vaste wereld. De diameter van het wiel maakt daarin niet uit.
Ik denk daarom dat een groter wiel wel degelijk meer luchtweerstand heeft, je hebt simpelweg een groter frontaal oppervlak van het wiel.
Wat ze er in de uitzending van Sportlab over zeggen slaat volgens mij dan ook vooral op de luchtweerstand van het totaalplaatje en niet van alleen het wiel.