07-Jun-2021, 08:21 PM
@hoekie, het ging om het vervangen van kleine wielen voor grote, dus bijvoorbeeld een 28er waar nu een 20 inch gebruikt wordt. Vervang de beide 20 inch voorwieltjes maar eens voor 28 inch. Met nog een paar cm veerweg zit je dan een heel eind boven de neushoogte van een Snoek, of een Milan.
Het zit ook in de verkrijgbaarheid van onderdelen. Voor 28 inch, 622 mm zijn er gewoon erg veel vlotte bandjes. Nog groter, daar wordt het niet makkelijker van. Gemakshalve vergeet ik maar even de oude stadfiets maten 635 mm en sportfiets 27 inch 630 mm. Moser heeft ooit nog eens een record poging gedaan met een heel groot achterwiel, groter dan 28 inch. Voor eenwielers heb je nog 32 en 36 inch fietswielen. Reken maar op een kleine anderhalve kilo per bandje. Snelle banden in die maten ken ik niet. 36 inch is 78,7cm dus ongeveer zo hoog als de hele Snoek en dan komt er nog 2x 5 cm rubber omheen. Ook de velg wordt dan weer zwaarder.
Bij velomobielen lijkt het optimum 20 inch vóór en 27,5 of 28 inch achter. Bij de Handbikes rekent Jetze en het team achter hem erop dat de 2 M5 28 inch wielen sneller zijn dan 2x20 aan de achterzijde.
Groeten, Jeroen
Het zit ook in de verkrijgbaarheid van onderdelen. Voor 28 inch, 622 mm zijn er gewoon erg veel vlotte bandjes. Nog groter, daar wordt het niet makkelijker van. Gemakshalve vergeet ik maar even de oude stadfiets maten 635 mm en sportfiets 27 inch 630 mm. Moser heeft ooit nog eens een record poging gedaan met een heel groot achterwiel, groter dan 28 inch. Voor eenwielers heb je nog 32 en 36 inch fietswielen. Reken maar op een kleine anderhalve kilo per bandje. Snelle banden in die maten ken ik niet. 36 inch is 78,7cm dus ongeveer zo hoog als de hele Snoek en dan komt er nog 2x 5 cm rubber omheen. Ook de velg wordt dan weer zwaarder.
Bij velomobielen lijkt het optimum 20 inch vóór en 27,5 of 28 inch achter. Bij de Handbikes rekent Jetze en het team achter hem erop dat de 2 M5 28 inch wielen sneller zijn dan 2x20 aan de achterzijde.
Groeten, Jeroen