20-Jun-2021, 11:06 AM
Dat bord speedpedelecs toegestaan, daar ben ik bij Leuvenheim al eens ingetrapt. Het fietspad is daar best redelijk en dan rijdt je 38 ofzo richting Rhenen. Dat mag daar immers met de speed pedelec ook. Vervolgens komt er ineens een haakse hoek en stop voor de hoofdrijbaan. Voor velomobilisten mooi verstopt door eerst een lichte afwijking naar rechts en een pluk struikjes waar je niet overheen en niet langs kunt kijken.
https://www.google.com/maps/@52.0721122,...312!8i6656
Het valt mij inderdaad ook op dat het op de rijbaan soms ineens een stuk harder gaat. Soms is de verkeerssituatie met fietspaden echt levensgevaarlijk ontworpen. Dan wordt je van achter hoge heggetjes voor de auto's gegooid, of haakse bochten en 20cm hoge stoeprandjes ernaast. Drie keer oversteken rond de rotonde volgens de bordjes om dan gewoon linkszijdig rechtdoor te mogen rijden.
Bij 50-60 max wil ik het nog wel eens wagen, bij 80 km/h niet. Dan wordt het snelheidsverschil me te groot. Zeker als het fietspad een fietssuggestie strookje is, dan kan ik makkelijk kiezen wat ik doe. Op de rechte stukken op het fietspad blijven en dan bij de rotonde netjes tussen het autoverkeer meerijden en na de rotonde weer naar rechts op de strook. Vaak heb je dan bij een rotonde weer een wel afgescheiden fietspad wat dan natuurlijk lekker smal is, liefst met een paar flink scherpe bochten en/of oversteken 5 meter naast de rotonde, zodat het fietspad weer uit de voorrang kan.
Groeten, Jeroen
https://www.google.com/maps/@52.0721122,...312!8i6656
Het valt mij inderdaad ook op dat het op de rijbaan soms ineens een stuk harder gaat. Soms is de verkeerssituatie met fietspaden echt levensgevaarlijk ontworpen. Dan wordt je van achter hoge heggetjes voor de auto's gegooid, of haakse bochten en 20cm hoge stoeprandjes ernaast. Drie keer oversteken rond de rotonde volgens de bordjes om dan gewoon linkszijdig rechtdoor te mogen rijden.
Bij 50-60 max wil ik het nog wel eens wagen, bij 80 km/h niet. Dan wordt het snelheidsverschil me te groot. Zeker als het fietspad een fietssuggestie strookje is, dan kan ik makkelijk kiezen wat ik doe. Op de rechte stukken op het fietspad blijven en dan bij de rotonde netjes tussen het autoverkeer meerijden en na de rotonde weer naar rechts op de strook. Vaak heb je dan bij een rotonde weer een wel afgescheiden fietspad wat dan natuurlijk lekker smal is, liefst met een paar flink scherpe bochten en/of oversteken 5 meter naast de rotonde, zodat het fietspad weer uit de voorrang kan.
Groeten, Jeroen