22-Jun-2021, 02:20 PM
(21-Jun-2021, 01:18 PM)Frutsel schreef:Als je jezelf aanleert even te pauzeren in de bocht gaat het al fout. De voorwielaandrijving valt weg en het stuurkarakter verandert. Voorwielmotoren die later worden ingebouwd hebben meestal een rotatie- of pedelecsensor. Zodra de pedalen worden bewogen en die sensor een seintje geeft aan de motor komt die motor er vol in. Dus vóór de bocht de benen stil en absoluut niet meer bewegen. In korte bochten wisselend van b.v. rechts en links geldt hetzelfde. Zowel inkomende als wegvallende motorondersteuning in een bocht is niet prettig.(21-Jun-2021, 12:49 PM)PietV* schreef:(21-Jun-2021, 10:22 AM)De tovenaar schreef: De aandrijving zit bij die Nazca in het voorwiel (itt de Wizard die de motor in het achterwiel heeft). Nu weet ik niet of dit erg nadelig is op een ligfiets, maar op een rechtopfiets is mijn ervaring dat dit op het stuurgedrag een negatieve invloed heeft. Iets om op te letten dus bij een proefritje!
De motor in het voorwiel heeft als nadeel dat de naloop van het voorwiel nauwelijks nog wat doet. Het voorwiel wordt normaal namelijk getrokken of aangedreven. Met motor een trekkend of aandrijvend wiel. Dat geldt ook voor de ligfiets.
Dat geldt natuurlijk alleen als je ook daadwerkelijk trapt terwijl je een bocht neemt. (Wat je op een ligfiets over het algemeen ook doet). Als je jezelf aanleert om even te pauzeren in een bocht heb je daar dus geen last van.