17-Jul-2017, 08:19 AM
Gisteren weer aan de FR kunnen werken.
Eerst moer 54 in het volledig uitgeleuterde gat in het frame vastgelast. Op die manier zou het balhoofd beter kunnen worden vastgezet door deze met diaolo 35 vast te zetten in het frame. Helaas zijn mijn laskwaliteiten belabberd en kwam de moet bij het testrijden later alweer los...
Daarna het het bovenste gat in het frame, waar de blauwe ovaal omheen staat, wat vergroot aan 1 kant zodat het gehele balhoofd recht in het frame te zetten was. Het klemblok 27 heb ik iets ingekort zodat ik hiermee de balhoofd pen strak kon vastzetten in het frame. Toen het balhoofd gemonteerd en daarbij de extra speling rond het balhoofd opgevuld met een vulplaatje.
Alles zat knetterhard vast en er zat geen beweging in.... dacht ik.... Na het weer in elkaar zetten van de fiets bleken de wielen nu verticaal gezien mooi in lijn te staan, dus geen X vorm meer als ik van achter naar de fiets kijk. De achtervork is nu dus echt netjes recht. Ze stonden echter niet in lijn ten opzichte van elkaar, het voorwiel staat wat verder naar links t.o.v. het achterwiel. Dat is natuurlijk de invloed van het scheve frame...
Na het in elkaar zetten van de fiets bleek het "stuur" in stilstand nog steeds naar rechts te neigen. Niet meer zoveel als eerst maar toch duidelijk. Dit zou heel goed kunnen komen door het extra gewicht aan de rechterzijde (voorblad, cassette, ketting, derailleur). Toch maar gaan testrijden.
En dat ging....beter.... maar nog niet 100%. Linkerbochten zijn nu ook mogelijk al moet ik die nog steeds meer "forceren" dan naar rechts. Rondjes rijden gaat nu aardig al verlies ik nog steeds op de meest onverwachte momenten mijn evenwicht. Niet gevallen gelukkig, wel 1 keer heel snel afgestapt zodat de fiets alleen kon vallen...
En toen, tik, mijn las brak, en nogmaals tik, het vulplaatje viel ertussen uit. Einde oefening dus want daardoor kwam er een hoop speling op de stoel en het frame... Dus de boel gaat weer uit elkaar voor een hernieuwde poging om de boel goed vast te zetten. Voor het niet sporen heb ik bij dit frame geen oplossing. Het enige wat hier echt zal helpen is een nieuw achterframe (of een gedeelte daarvan) laten lassen i.c.m. een nieuw balhoofd. Maar met die kosten in het achterhoofd lonken de gloednieuwe frames van Velocologne toch ook nog steeds...
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Eerst moer 54 in het volledig uitgeleuterde gat in het frame vastgelast. Op die manier zou het balhoofd beter kunnen worden vastgezet door deze met diaolo 35 vast te zetten in het frame. Helaas zijn mijn laskwaliteiten belabberd en kwam de moet bij het testrijden later alweer los...
Daarna het het bovenste gat in het frame, waar de blauwe ovaal omheen staat, wat vergroot aan 1 kant zodat het gehele balhoofd recht in het frame te zetten was. Het klemblok 27 heb ik iets ingekort zodat ik hiermee de balhoofd pen strak kon vastzetten in het frame. Toen het balhoofd gemonteerd en daarbij de extra speling rond het balhoofd opgevuld met een vulplaatje.
Alles zat knetterhard vast en er zat geen beweging in.... dacht ik.... Na het weer in elkaar zetten van de fiets bleken de wielen nu verticaal gezien mooi in lijn te staan, dus geen X vorm meer als ik van achter naar de fiets kijk. De achtervork is nu dus echt netjes recht. Ze stonden echter niet in lijn ten opzichte van elkaar, het voorwiel staat wat verder naar links t.o.v. het achterwiel. Dat is natuurlijk de invloed van het scheve frame...
Na het in elkaar zetten van de fiets bleek het "stuur" in stilstand nog steeds naar rechts te neigen. Niet meer zoveel als eerst maar toch duidelijk. Dit zou heel goed kunnen komen door het extra gewicht aan de rechterzijde (voorblad, cassette, ketting, derailleur). Toch maar gaan testrijden.
En dat ging....beter.... maar nog niet 100%. Linkerbochten zijn nu ook mogelijk al moet ik die nog steeds meer "forceren" dan naar rechts. Rondjes rijden gaat nu aardig al verlies ik nog steeds op de meest onverwachte momenten mijn evenwicht. Niet gevallen gelukkig, wel 1 keer heel snel afgestapt zodat de fiets alleen kon vallen...
En toen, tik, mijn las brak, en nogmaals tik, het vulplaatje viel ertussen uit. Einde oefening dus want daardoor kwam er een hoop speling op de stoel en het frame... Dus de boel gaat weer uit elkaar voor een hernieuwde poging om de boel goed vast te zetten. Voor het niet sporen heb ik bij dit frame geen oplossing. Het enige wat hier echt zal helpen is een nieuw achterframe (of een gedeelte daarvan) laten lassen i.c.m. een nieuw balhoofd. Maar met die kosten in het achterhoofd lonken de gloednieuwe frames van Velocologne toch ook nog steeds...
Wordt ongetwijfeld vervolgd!