27-Jun-2021, 03:32 PM
Het ziet er uit als telescopische vorkpoten met schroefveren, hydraulisch gedempt. Belangrijk is dat de stabilisator tussen de veerpoten, dat is die brugverbinding, goed vast zit. Je kunt de demping controleren door het voorwiel vast te zetten met de rem en met de hand krachtig inveren en loslaten. De veer moet dan rustig weer uit veren.
Er staat de waarschuwing op "Don't disassemble it", maar daar heb ik me nooit wat van aangetrokken. Kan zijn een veerbreuk in een der schroefveren of geen hydraulische vloeistof meer voor de veerdemping. Je kunt de veervoorspanning wat verhogen, dikkere vloeistof er in en het vloeistofniveau wat ophogen, waardoor de ruimte boven de vloeistof bij het in veren als lucht(hulp)veer gaat werken.
Denk je dat het je niet zal lukken, dat ga je naar een speciaal bedrijf zoals HK Suspension in Tiel. Dat bedrijf bekijkt de gehele veer karakteristiek. Dus vóór- en achtervering tezamen. Want het gedrag kan ook aan de achterveer liggen. Doe ook daar de in veer of veerdemper test.
Er staat de waarschuwing op "Don't disassemble it", maar daar heb ik me nooit wat van aangetrokken. Kan zijn een veerbreuk in een der schroefveren of geen hydraulische vloeistof meer voor de veerdemping. Je kunt de veervoorspanning wat verhogen, dikkere vloeistof er in en het vloeistofniveau wat ophogen, waardoor de ruimte boven de vloeistof bij het in veren als lucht(hulp)veer gaat werken.
Denk je dat het je niet zal lukken, dat ga je naar een speciaal bedrijf zoals HK Suspension in Tiel. Dat bedrijf bekijkt de gehele veer karakteristiek. Dus vóór- en achtervering tezamen. Want het gedrag kan ook aan de achterveer liggen. Doe ook daar de in veer of veerdemper test.