10-Jul-2021, 12:55 PM
Je weet nu in ieder geval waarin het probleem zit, de voorvork. Het kan in het balhoofdlager zitten. Als daar iets niet helemaal passend is, kan dat tot vervelend stuurgedrag leiden. Alle ondergronden van de lagers moeten netjes vlak zijn.
Een nieuw balhoofdstel kan ook een oplossing zijn.
Het is erg lastig de vorkpoten individueel te bekijken, als ze vast verbonden zijn. Als je hem open gaat schroeven kan je garantie vervallen, maar die is er waarschijnlijk toch al niet meer. Het komt best voor dat fabrikanten maar aan 1 kant veren in een geveerde voorvork doen, soms aan de andere kant de demping. Een verschil in gedrag zegt dan niet zo heel veel.
Gezien de kostprijs van een nieuwe vork en de nieuwprijs van het deel wat er in je fiets zit, is het mogelijk niet de moeite er een expert naar te laten kijken. Vervangen kan dan goedkoper zijn. Voor 50-60 euro zie ik al wat verende 20 inch vorken, waarvan ik overigens niet weet of die passen op jou fiets, en aanpasbaar zijn of passen bij jou gewicht.
Als er met het balhoofd niks aan de hand is, dan lijkt mij de conclusie dat de huidige vork niet meer werkt. Dan kun je repareren of vervangen. Omdat de vork nu niet werkt, heb je er niks aan. Het kan zijn dat je in een poging hem te repareren dingen onherstelbaar kapot maakt. Dan ben je echter weer terug bij de optie vervangen.
Ik heb onlangs een verende voorvork van een kinder MTB uit elkaar geschroefd. Dat was te doen. Ik heb daar de kapotte lock out unit verwijderd. Dat heeft verder weinig aan het veergedrag veranderd. De veer is nu voor mijn gewicht van 88 kilo nog te stroef, ik snap niet wie dat in een Mtb framemaat 38cm schroeft. ( maar dat is een ander verhaal.)
Het enige lastige was dat er een inbusje maar bleef draaien aan de kant van die defecte lockout. Ik heb het risico genomen de kop eraf te dremelen om de vork uit elkaar te kunnen halen. En inderdaad, nadat de vork uit elkaar lag, bleek de rest zo los te willen en kon ik er gewoon een nieuwe m5 inbus in draaien.
Een nieuw balhoofdstel kan ook een oplossing zijn.
Het is erg lastig de vorkpoten individueel te bekijken, als ze vast verbonden zijn. Als je hem open gaat schroeven kan je garantie vervallen, maar die is er waarschijnlijk toch al niet meer. Het komt best voor dat fabrikanten maar aan 1 kant veren in een geveerde voorvork doen, soms aan de andere kant de demping. Een verschil in gedrag zegt dan niet zo heel veel.
Gezien de kostprijs van een nieuwe vork en de nieuwprijs van het deel wat er in je fiets zit, is het mogelijk niet de moeite er een expert naar te laten kijken. Vervangen kan dan goedkoper zijn. Voor 50-60 euro zie ik al wat verende 20 inch vorken, waarvan ik overigens niet weet of die passen op jou fiets, en aanpasbaar zijn of passen bij jou gewicht.
Als er met het balhoofd niks aan de hand is, dan lijkt mij de conclusie dat de huidige vork niet meer werkt. Dan kun je repareren of vervangen. Omdat de vork nu niet werkt, heb je er niks aan. Het kan zijn dat je in een poging hem te repareren dingen onherstelbaar kapot maakt. Dan ben je echter weer terug bij de optie vervangen.
Ik heb onlangs een verende voorvork van een kinder MTB uit elkaar geschroefd. Dat was te doen. Ik heb daar de kapotte lock out unit verwijderd. Dat heeft verder weinig aan het veergedrag veranderd. De veer is nu voor mijn gewicht van 88 kilo nog te stroef, ik snap niet wie dat in een Mtb framemaat 38cm schroeft. ( maar dat is een ander verhaal.)
Het enige lastige was dat er een inbusje maar bleef draaien aan de kant van die defecte lockout. Ik heb het risico genomen de kop eraf te dremelen om de vork uit elkaar te kunnen halen. En inderdaad, nadat de vork uit elkaar lag, bleek de rest zo los te willen en kon ik er gewoon een nieuwe m5 inbus in draaien.