(16-Jul-2021, 01:04 PM)Jeffrey Leeflang schreef: Fietsenmakers........zal ik daar wat over zeggen? Over hun behulpzaamheid, kennis en welwillendheid inzake ligfietsen?
Misschien dat het in het westen beter is, maar hier in de wijde omtrek zijn er een paar die echt er wat van af weten én willen helpen. Dus die verhalen die je bij de niet welwillende vaklui hoort; mwah....dan kun je je beter hier toe wenden, want het forum biedt je meer antwoorden dan de zoektocht naar een fietsenmaker. Over het algemeen zien ze die laagvliegers liever gaan dan komen :/
Er zijn niet meer zo veel fietsenmakers in Nederland. Het aantal framebouwers wordt steeds kleiner. Assembleren wat meer, maar de meeste zijn fietsherstellers. Dat woord dekt de lading meer.
Aan een fiets komen weinig verrassingen voor. Het meeste kun je zelf doen. Aan elke fiets. Ook de ligfiets. Doe ik al 60 jaar. Inclusief frames richten en wielen spaken.
(16-Jul-2021, 01:04 PM)Jeffrey Leeflang schreef:
Even terugkomend op je gasveer vraag: haal de voorvork vering uit elkaar ( maak foto's van elke stap...handig voor het weer in elkaar zetten ) en kijk en vergelijk het serienummer wat in post hierboven staat vermeld. Wat overigens een misvatting over die veer is: die kun je niet oppompen...ook niet met die nippel waar men het over heeft. Misschien dat er een klein beetje "lucht" inkomt, maar denk hier eens aan: het is een GASveer ( dus geen luchtveer..). Uiteindelijk gaat de veer over zijn houdbaarheidsdatum en zal je moeten vervangen.Het verschil tussen een lucht veer en een gasveer is alleen de vulling. De werking is gelijk. Gasveren worden meestal afgevuld met stikstof. Luchtveren met circa 80% stikstof en 20 % zuurstof.
Gasveren kennen geen houdbaarheidsdatum. Vaak zijn ze hydraulisch gedempt en upside down gemonteerd. De gasvulling zit dus boven de hydraulische vloeistof. Als de afdichting rond de stang gaat lekken is de gasveer op en versleten en levert dat alleen een natte bende op.
Challenge monteert standaard de 350 N veer. De 300 N voor lichte rijders en de 400 N voor zware rijders is ook leverbaar. Over drukken wordt niet gerept.
http://www.challenge-recumbents.com/pdfs...ension.pdf
Voor meer info:
https://t-technics.nl/informatie-bereken...trolspring
https://t-technics.nl/wp-content/uploads...ing-NL.pdf