20-Jul-2021, 10:33 AM
Welkom Ivo,
Assen in de meeste fietsen zijn van staal in een goede kwaliteit. Alleen geschikt voor bevestiging aan beide uiteinden. Meestal voorzien van fijndraad. Dat een kwalitatief veel beter staal dan een slotbout. Met een slotbout moet je ook nog de conussen bevestigen en de lagers afstellen.
De krachten op een as van een trike zijn veel groter dan die op een fietsen. Vooral de axiale krachten. Bij de eerste scherpe bocht buigt de slotbout door.
Een trike heeft een speciale astap en bijbehorende naaf, inclusief een trommel of schijfrem. Met een hoofdlager en de toplager. De astap is veel dikker dan van gewone fiets. Ik schat meer dan een factor tien sterker.
http://dvelopment.blogspot.com/2006/11/v...wordt.html
Succes met je project,
Piet.
Assen in de meeste fietsen zijn van staal in een goede kwaliteit. Alleen geschikt voor bevestiging aan beide uiteinden. Meestal voorzien van fijndraad. Dat een kwalitatief veel beter staal dan een slotbout. Met een slotbout moet je ook nog de conussen bevestigen en de lagers afstellen.
De krachten op een as van een trike zijn veel groter dan die op een fietsen. Vooral de axiale krachten. Bij de eerste scherpe bocht buigt de slotbout door.
Een trike heeft een speciale astap en bijbehorende naaf, inclusief een trommel of schijfrem. Met een hoofdlager en de toplager. De astap is veel dikker dan van gewone fiets. Ik schat meer dan een factor tien sterker.
http://dvelopment.blogspot.com/2006/11/v...wordt.html
Succes met je project,
Piet.