30-Jul-2021, 12:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jul-2021, 01:00 PM door pietandringa.)
Al 20 jaar fiets ik met veel plezier op diverse ligfietsen, met elkaar zo'n 125.000 km inmiddels. Mijn huidige assortiment bestaat uit een Thys 209 roeifiets en een carbon Quest. Ik heb altijd goed kunnen trappen op mijn ligfietsen, maar sinds een jaar ben ik aan het harken in de Quest.
De Quest is technisch in orde en ik ben ook technisch [en anderszins] in orde, geen blessures, fysieke beperkingen e.d. Op de roeifiets kan ik lekker roetsen en ook op de bukfiets kan ik prima vermogen leveren. Ik fiets meestal met hartslagmeter, dus dat geeft een goede indicatie.
Wat mij wel vaak opvalt bij ligfietsers is dat de trapbeweging er niet mooi vloeiend uitziet. Er zijn best wel veel ligfietsers aan het "harken". Echter in mijn geval is er ook een verzurend gevoel in de benen met als gevolg dat ik geen hoge inspanning [hartslag] kan leveren en het fietsplezier een stuk minder is.
De makkelijkste oplossing is stoppen met ligfietsen [met uitzondering van de roeifiets], maar dat is wel erg rigoureus. Ik trap veel lekkerder op een bukfiets, maar in allerlei andere opzichten is een bukfiets veel minder fijn.
Nu heb ik een enorme gok genomen door een Milan GT MK7 te bestellen op basis van een hele korte proefrit. Ik heb nog nooit in een velomobiel gefietst die zo lekker trapte, maar ja, het was natuurlijk wel erg kort. Ik ben in mei naar Duitsland geweest [Ottersberg], omdat Intercitybike op dat moment de eerste maanden geen Milan GT binnen zou krijgen. Verder was de levertijd op dat moment 8 maanden en die zou dan nog verder oplopen bij wachten.
Nu hoop ik maar dat de Milan inderdaad zo goed gaat bevallen als in deze korte proefrit. De Milan van de proefrit had cranks van 140 mm en in mijn Quest is dat 170 mm en de houding is meer liggend. Zou dit werkelijk zoveel verschil kunnen maken? Met een binnenbeenlengte van ca. 98 cm zouden lange cranks theoretisch geen probleem moeten zijn, maar ik trap ontzettend graag op souplesse en met beentempo van tenminste 95 omwentelingen per minuut.
Wat ik mij afvraag of er iemand is die mijn ervaring herkent en of het inderdaad zo kan zijn dat het moeilijker trapt op veel ligfietsen. En waar dat aan kan liggen.
De Quest is technisch in orde en ik ben ook technisch [en anderszins] in orde, geen blessures, fysieke beperkingen e.d. Op de roeifiets kan ik lekker roetsen en ook op de bukfiets kan ik prima vermogen leveren. Ik fiets meestal met hartslagmeter, dus dat geeft een goede indicatie.
Wat mij wel vaak opvalt bij ligfietsers is dat de trapbeweging er niet mooi vloeiend uitziet. Er zijn best wel veel ligfietsers aan het "harken". Echter in mijn geval is er ook een verzurend gevoel in de benen met als gevolg dat ik geen hoge inspanning [hartslag] kan leveren en het fietsplezier een stuk minder is.
De makkelijkste oplossing is stoppen met ligfietsen [met uitzondering van de roeifiets], maar dat is wel erg rigoureus. Ik trap veel lekkerder op een bukfiets, maar in allerlei andere opzichten is een bukfiets veel minder fijn.
Nu heb ik een enorme gok genomen door een Milan GT MK7 te bestellen op basis van een hele korte proefrit. Ik heb nog nooit in een velomobiel gefietst die zo lekker trapte, maar ja, het was natuurlijk wel erg kort. Ik ben in mei naar Duitsland geweest [Ottersberg], omdat Intercitybike op dat moment de eerste maanden geen Milan GT binnen zou krijgen. Verder was de levertijd op dat moment 8 maanden en die zou dan nog verder oplopen bij wachten.
Nu hoop ik maar dat de Milan inderdaad zo goed gaat bevallen als in deze korte proefrit. De Milan van de proefrit had cranks van 140 mm en in mijn Quest is dat 170 mm en de houding is meer liggend. Zou dit werkelijk zoveel verschil kunnen maken? Met een binnenbeenlengte van ca. 98 cm zouden lange cranks theoretisch geen probleem moeten zijn, maar ik trap ontzettend graag op souplesse en met beentempo van tenminste 95 omwentelingen per minuut.
Wat ik mij afvraag of er iemand is die mijn ervaring herkent en of het inderdaad zo kan zijn dat het moeilijker trapt op veel ligfietsen. En waar dat aan kan liggen.