01-Aug-2021, 10:33 AM
Ik denk dat de 'harkende' beweging aan lichaamsstabiliteit (core-stability) ligt.
In het wielrennen zie je het verschil tussen Mollema en Dumoulin. Mollema 'harkt' een berg op; zijn hele lijf is in beweging; Dumoulin is tijdrijder en zit stil.
Voor Mollema is dit de meest efficiënte manier om te fietsen; hij heeft anders geprobeerd maar dat werkte niet voor hem. Tijdrijders trainen ook op lichaamshouding; zowel om deze zo min mogelijk luchtweerstand te laten hebben; als ook om deze ze stil mogelijk te houden. Beweging geeft luchtweerstand en 'drag'.
Wat je doet als ligfietser door tegen je stuur te duwen is jezelf strak tegen zitting duwen waardoor je lijf geen beweging meer kan maken. Je kan je dan focussen op je trapbeweging en de positie van je hoofd. (je nek met zo ontspannen als mogelijk zijn en je hoeft niet mee te knikken.)
Core-stability kun je trainen als je wilt. Het is kracht, uithouding en coördinatie en kost tijd.
Niels, stil, van der Wal
In het wielrennen zie je het verschil tussen Mollema en Dumoulin. Mollema 'harkt' een berg op; zijn hele lijf is in beweging; Dumoulin is tijdrijder en zit stil.
Voor Mollema is dit de meest efficiënte manier om te fietsen; hij heeft anders geprobeerd maar dat werkte niet voor hem. Tijdrijders trainen ook op lichaamshouding; zowel om deze zo min mogelijk luchtweerstand te laten hebben; als ook om deze ze stil mogelijk te houden. Beweging geeft luchtweerstand en 'drag'.
Wat je doet als ligfietser door tegen je stuur te duwen is jezelf strak tegen zitting duwen waardoor je lijf geen beweging meer kan maken. Je kan je dan focussen op je trapbeweging en de positie van je hoofd. (je nek met zo ontspannen als mogelijk zijn en je hoeft niet mee te knikken.)
Core-stability kun je trainen als je wilt. Het is kracht, uithouding en coördinatie en kost tijd.
Niels, stil, van der Wal