07-Aug-2021, 12:12 PM
Twee jaar gelden heb ik een nieuw 20” voorwiel in mijn Raptobike gezet, van de week merkte ik dat die heel zwaar draait. Het is een wiel met industrielagers en komt van Elan. Er staat geen merk op het wiel, alleen wat vreemde tekens op de naaf.
Vandaag heb ik de buitenste delen van de naaf er af gehaald met twee inbussleutels, en zie nu de lagers, verder kom ik niet. Ik ben alleen bekend met conventionele losse cup-conus lagers. Het oude Deore wiel heb ik gelukkig nog (dit heb ik twee jaar geleden vervangen omdat het remmen steeds schokkender ging). Dat Deore wiel er nu ingezet om het Elan-wiel te (laten) maken.
Als ik de as draai voel ik geen korrelige lagers, ik rij ook nooit door modder en nat wordt die fiets ook nagenoeg niet.
Weet iemand waardoor dat “zware draaien” kan komen? En hoe die lagers er uit te halen?
Vandaag heb ik de buitenste delen van de naaf er af gehaald met twee inbussleutels, en zie nu de lagers, verder kom ik niet. Ik ben alleen bekend met conventionele losse cup-conus lagers. Het oude Deore wiel heb ik gelukkig nog (dit heb ik twee jaar geleden vervangen omdat het remmen steeds schokkender ging). Dat Deore wiel er nu ingezet om het Elan-wiel te (laten) maken.
Als ik de as draai voel ik geen korrelige lagers, ik rij ook nooit door modder en nat wordt die fiets ook nagenoeg niet.
Weet iemand waardoor dat “zware draaien” kan komen? En hoe die lagers er uit te halen?