(21-Aug-2021, 06:34 PM)pietandringa schreef: Een maand geleden heb ik telefonisch contact opgenomen met ENRA. Een velomobiel kan als “stadsfiets” worden verzekerd tot maximaal 8.000 euro, diefstal en schade. Als mijn Milan wordt afgeleverd, hopelijk voor het einde van dit jaar, zal ik ENRA een e-mail sturen met mijn vragen. Ik wil graag schriftelijk antwoord, voordat ik een verzekering afsluit. Eigenlijk weten ze niet goed wat ze met een velomobiel aanmoeten.Verzekeringsmaatschappijen die fietsen verzekeren weten donders goed wat een velomobiel is en wat ze voor een velomobilist kunnen betekenen. Als je een claim indient wordt die vanachter de groene tafel beoordeeld. Is de nieuwwaarde hoger dan 8.000 euro dan is er sprake van onderverzekering. Lees hiervoor Afdeling 7, artikel 958 lid 5 van het Burgerlijk Wetboek. De Wet regelt de hoogte van de vergoeding bij onderverzekering. De Wet staat hiërarchisch boven polisvoorwaarden.
"Indien het bedrag van de verzekerde som lager is dan de waarde die aan de schadeberekening ten grondslag ligt, wordt de vergoeding volgens de leden 2 en 4 verminderd naar evenredigheid van hetgeen dat bedrag lager is dan de waarde."
(21-Aug-2021, 07:12 PM)JustJules schreef:(21-Aug-2021, 07:07 PM)pietandringa schreef: Wat wel kan gebeuren is dat iemand na een aanrijding doorrijdt. In dat geval heb je er niks aan dat het jouw schuld niet was.
Maar dan is die persoon wel strafbaar. Artikel 7 van de verkeerswet volgens mij.
Dus dan moet je ervoor zorgen dat je een kenteken en dergelijke gezien hebt en liefst een getuige.
Verlaten plaats ongeval is een afzonderlijk misdrijf en staat volkomen los van de schuldvraag.
Artikel 185 van de Wegenverkeerswet 1994 staat ook los van de schuldvraag. De eigenaar of houder van een motorrijtuigen, behoeft niet de bestuurder te zijn, is aansprakelijk van de schade aan anderen die geen motorrijtuig besturen. Tenzij overmacht. Dus een omgekeerde bewijslast.