20-Sep-2021, 09:43 PM
Piet, lees nou eens rustig over wat die man schrijft. Ik denk dat hij de plaatselijke situatie echt wel beter kent dan jij vanuit je Calvinistische Nederland... Ik heb soms het idee dat je alleen leest wat je wil lezen en de (belangrijke) rest niet... Laat die Bohemien in godsnaam lekker zijn gang gaan, heerlijk dat er nog mensen zijn die iets anders uit willen proberen. Hebben we veel meer van nodig. Groetjes uit Zweden.
(19-Sep-2021, 02:41 PM)PietV* schreef: De Sinclair C5 is nooit gebouwd als ligfiets, maar als een elektrisch aangedreven vervoermiddel. Trappen is bijzaak. Dat dit soort elektrisch voertuig zo laag is, heeft met de wegligging te maken. Hoger is instabieler, omdat een driewieler niet kan verkanten in de bochten.
De hoogte van de trapas maakt nog geen ligfiets. Er is geen maximum zithoek vastgesteld voor een ligfiets, maar als de kleinste zithoek in de laagste stand groter is dan 50 graden is dat voor mij geen ligfiets meer. Daar valt de C5 ook onder.
De eisen voor een elektrisch ondersteunde fiets zijn EG eisen. Dat geldt ook voor de EG eisen voor bromfietsen. Onderscheid in bromfiets 45 en snorfiets 25 verschilt wel per EG lidstaat. Chinese scooters voldoen aan de eis van EG bromfiets. In Nederland wordt wel een strik onderscheid gemaakt tussen bromfietsen en gehandicaptenvoertuig. De eisen voor gehandicaptenvoertuig zijn veel lager. Geen kenteken vereist, maar wel verzekering.
Remmen aanpassen vereist kennis van zaken. Staal- en aluminiumlegeringen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten. In een remschijf zal dan schijf zwevend opgehangen moeten worden aan de drager. Anders gaat de schijf golven. Bovendien hebben legeringen verschillende smelttrajecten. Bij temperaturen boven circa 600 graden C., kan tijdens langdurig remmen, aluminium blijvend vervormen. Dus het frictiemateriaal is staal.
Succes.