21-Sep-2021, 03:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2021, 03:08 AM door PlantageBohémien.)
(19-Sep-2021, 02:41 PM)PietV* schreef: De Sinclair C5 is nooit gebouwd als ligfiets, maar als een elektrisch aangedreven vervoermiddel. Trappen is bijzaak. Dat dit soort elektrisch voertuig zo laag is, heeft met de wegligging te maken. Hoger is instabieler, omdat een driewieler niet kan verkanten in de bochten.Heeft U zelf wel eens op een C5 gereden? ik heb het gedaan, met de beste bedoeling, hij paste bij mijn lichaamslengte, ik ben ook afgetraind, dus zeker niet op zoek naar een scootmobiel , had er een ander stuur op kunnen maken, en dan in Nederland [ ik werkte toen in Nederland ] , rond kunnen rijden op goede fietspaden, alleen ik heb al 20 jaar een huisje in Tsjechië, en had het plan daar in de toekomst meer tijd door te brengen, en dus meer ging fietsen, en hier, in het N.P, Boheemse woud, andere eisen te stellen zijn.
De hoogte van de trapas maakt nog geen ligfiets. Er is geen maximum zithoek vastgesteld voor een ligfiets, maar als de kleinste zithoek in de laagste stand groter is dan 50 graden is dat voor mij geen ligfiets meer. Daar valt de C5 ook onder.
De eisen voor een elektrisch ondersteunde fiets zijn EG eisen. Dat geldt ook voor de EG eisen voor bromfietsen. Onderscheid in bromfiets 45 en snorfiets 25 verschilt wel per EG lidstaat. Chinese scooters voldoen aan de eis van EG bromfiets. In Nederland wordt wel een strik onderscheid gemaakt tussen bromfietsen en gehandicaptenvoertuig. De eisen voor gehandicaptenvoertuig zijn veel lager. Geen kenteken vereist, maar wel verzekering.
Remmen aanpassen vereist kennis van zaken. Staal- en aluminiumlegeringen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten. In een remschijf zal dan schijf zwevend opgehangen moeten worden aan de drager. Anders gaat de schijf golven. Bovendien hebben legeringen verschillende smelttrajecten. Bij temperaturen boven circa 600 graden C., kan tijdens langdurig remmen, aluminium blijvend vervormen. Dus het frictiemateriaal is staal.
Succes.
Uw stelling, wat een ligfiets is en wat niet, kan ik weinig mee, komt me voor, dat het meer iets is voor Albert Einstein, men raakt zo al snel in een discussie voor fundamentalisten , ik heb graag een verstelbare rugleuning, als ik op een mooie asfaltstraat fiets, ga ik lekker achteroverliggen, op een bospad met boomwortels en waterafvoer sleuven, ga ik naar voren zitten, om te kijken waar ik het beste kan rijden, praktijk en theorie liggen soms ver uit elkaar.
Groet uit het Boheemse woud.