08-Oct-2021, 02:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Oct-2021, 02:23 AM door PlantageBohémien.)
(19-Sep-2021, 09:34 AM)PlantageBohémien schreef: [quote="PietV*" pid='17152' dateline='1632003111']De laatste tijd kijk ik regelmatig leuke videos op You Tube, van SteinTrikes uit Oostenrijk, die veel reclame maken voor hun vering op hun trike, ondersteund door leuke muziek.
Beste Plantage Bohémien,
Ik denk dat je jouw project met de resten van een scootmobiel, de Sinclair C5, te rooskleurig voorstelt. Allereerst heeft een scootmobiel een matige stroomlijn, met een wat zware body van thermoplastisch polymeer. Ook wel polypropyleen of polypropeen genoemd. Het fietsen met een C5 stelt teleur. Het is gebouwd op volledig elektrisch rijden.
Voor een fiets met elektrische ondersteuning is alleen één motor van maximaal 250 Watt toegestaan, die begrensd is op een snelheid van maximaal 26,25 km/h. Dat geldt voor de gehele EG indien op openbare wegen wordt gereden. Anders moet het voertuig worden gekeurd als b.v. een bromfiets
Bij het verstellen van stoel en/of rugleuning zal de bestaande carrosserie worden doorgezaagd en gaat de authentieke C5 vorm verloren.
Het rijklaar gewicht met één accu zit al op 45 kg. Met twee accu's op 60 kg.
Aluminium remschijven zullen snel slijten en waarmee je bovendien minder goed gedoseerd kunt remmen.
Ga je buiten de wegen rijden, op besloten terreinen, dan wens ik je veel succes.
Piet.
Wat me opvalt is de stand v d demper en de bovenste arm v d voorwielophanging, die is langer en is aan de kant v h wiel hoger bevestigd, of dat een voordeel is weet ik niet.
Waar ik het hier over hebben wil is; Piet schrijft dat in de hele E.U. de voorschriften voor E-Bikes het zelfde zijn, dat is niet zo.
Al eerder had ik aangegeven dat hier in Tsjechië andere regels gelden, en in andere landen kom ik weer andere regels tegen.
Op een vraag van een kijker aan SteinTrikes waarom buiten Oostenrijk alleen trikes leverbaar zijn met 400 watt ondersteuning, komt het antwoord van SteinTrikes, dat ze de Trikes met 600 watt ondersteuning en met handgas, alleen in Oostenrijk aanbieden, omdat dat in Oostenrijk dat legaal is.
Een bedrijf wil zich natuurlijk aan de regels houden, maar een particulier die zo'n trike in Oostenrijk koopt zal weinig stenen in de weg gelegd worden.
Dat E.U. landen eigen regels kunnen maken over allerlei toelatingseisen, komt ook naar voren door de toelating van die kleine scooters in de Europa, ik meen dat Parijs een v d eersten was, waarop in parlementen in verschillende landen werd gezegd dat hun land dat ook moest toestaan, men wilde niet achterblijven.
Wat me ook nog in gedachten komt, is het droeve nieuws over dat ongeluk met die Stint, das was in heel Europa in het nieuws, maar niemand wist wat voor voertuig, hoe dat er uitzag, alleen iets met elektrisch, ik heb het idee dat die Stint alleen in Nederland was toegestaan?
Uit de praktijk weet ik dat, hoeveel watt een motor op een E-Bike heeft, geen thema is om zich druk over te maken.
Paar winters geleden, er lag veel sneeuw, parkeerde er een man zijn auto met achterop E-Bike ,op mijn parkeerplaats, goed, voor een fietser ga je niet moeilijk doen, eens een praatje met de jongeman gemaakt.
De man had zo'n Fat-Bike, dikke banden met spikes, ik zeg tegen hem, dat loopt toch ontzettend zwaar met die dikke banden?, nee , geen probleem want 500 watt achterwiel motor was het antwoord, en reed weg over de spiegelgladde straat, ja oké, op de ski zie ik er hier genoeg, maar op de fiets blijkbaar gaat ook.
groet uit het Boheemse woud.