08-Oct-2021, 08:44 PM
(08-Oct-2021, 09:22 AM)PietV* schreef: Beste Plantage Bohémien,Ja we leven verschillend, U in het Nederland van de regeltjes, ik in het Tsjechië v d vrijheid, ik heb al 5 jaar niet meer gefietst in Nederland, en ben dat ook niet van plan te gaan doen als mijn project klaar is, ik hou het bij het Sumava N.P. het Bayerische Wald, alleen het beschermde deel, verder in Bayern is fietsen levensgevaarlijk, en langs de grens in Oostenrijk, daar overal is mijn project toegestaan.
Ik denk dat we langs elkaar heen schrijven. Sinds 1968 streven alle Lidstaten naar harmonisatie betreffende het wegverkeer. Het Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968. Onder anderen naar verkeersregels, verkeersborden en voertuigeisen. Maar als iets nog niet in een EG reglement is opgenomen, is het elk Lidstaat toegestaan afzonderlijke regels te maken.
Wat wel geregeld is:
- fietsen met elektrische ondersteuning 0,25 kW met onderbreken bij 25 km/h;
- speedpedelecs (elektrische bromfiets met trapondersteuning);
- gehandicaptenvoertuigen (met of zonder motor, begrensd op 45 km/h) (Sinclair C5?);
- bromfietsen (in alle voorgeschreven soorten en maten);
- brommobielen (meer dan 2 wielen met carrosserie, maximaal 4 kW);
Wat per Lidstaat geregeld kan of mag worden:
- snorfietsen (bromfiets tot 25 km/h);
- bijzondere bromfietsen (zoals de Stint, nu BSO-bus genoemd)
Je mag nu schrijven waaronder jouw te bouwen voertuig gaat vallen.
Het is goed dat landen in de E.U. eigen regels kunnen opstellen, overal dezelfde regels in voeren zou alleen maar tot weerstand tegen de E.U. leiden, de natuurlijke omstandigheden zijn daarvoor te verschillend, en zou de mogelijkheden, die trikes, quads, en wat er allemaal in ontwikkeling is, alleen maar beperken, terwijl hier juist zoveel mogelijkheden zijn om her leven te vergroenen, dit zou men moeten stimuleren, in plaats van afremmen met regels die verouderd zijn of geen zin hebben.
groet uit het Boheemse woud.