10-Oct-2021, 11:29 AM
(10-Oct-2021, 07:36 AM)Lig-hen schreef:HaHa, Jullie weten niet wat ik allemaal nog op stapel heb staan, ik heb me aangeleerd, aan meerdere projecten gelijk te werken, omdat ik soms geen passende onderdelen heb, en ik kan hier niet zomaar naar een winkel gaan, daarvoor leef ik te veel achteraf, ik bestel daarom op internet, en laat het in Nederland bij vrienden bezorgen, waar ik het bij gelegenheid ophaal, dus dat neemt wat tijd.(22-Sep-2021, 10:59 PM)365cycle schreef: Hier is ook niks veranderd he
Leuk plan PlantageBohémien! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken
Hier sluit ik me bij aan.
Inderdaad Bohémien, maak er wat moois van.
Hopelijk ben je niet ontmoedigd geraakt, en durf je je plannen, dromen en vorderingen nog met ons te delen.
Er zijn genoeg belangrijke nieuwe ontwikkelingen bij toeval ontdekt. Ook door mensen die werden omringt door boe-geroep. Wij zijn jouw fans. Dus ga ajb door met je plannen!
Dan heb ik soms geen goede oplossing voor een probleem, daar heb ik geleerd, dat je het project dan beter kunt laten liggen, daar snel wat maken krijg je spijt van, en smijt je later weer in de hoek.
En met het ene project leer je weer voor het andere, bijvoorbeeld, ik heb een chopper verandert, daar rij ik nu proef mee, wat is goed, wat niet, te veel wil ik er hier niet over uitweiden, omdat het geen echte ligfiets is, de motor en dus de trapas staat wel ver naar voren, maar de leuning staat vrij recht, kortom, eerst de motor, dan de versnellingsnaaf daarachter, en dan een achterwiel motor, dus twee motoren, samen 500 watt.
Wat uit die proefritten naar voren komt is ; dat die shimano 7 versnellingsnaaf niet sterk genoeg is wanneer het bergop gaat, 1 2 en 3 gaat prima, 4 matig, en 5 is vaak helemaal niet aanwezig, 6 en 7 gaat wel goed, en hij is volgens de regels afgesteld.
Dat het bergop een behoorlijk verschil uitmaakt of je de achterwiel motor in of uitschakelt, wanneer ik met alleen de hoofdmotor bergop ga [ stijgingen van 8 tot 12 % ] moet dat in 1 of 2, met achterwielmotor in 3 en 4, wat belangrijk is want de achterwiel motor moet niet te langzaam draaien, voordeel is dat ik een 20 inch achterwiel heb, alles met behoorlijk meetrappen natuurlijk.
Toevallig merkt ik ook, dat je met de achterwiel motor, op de laagste stand, je naast de fiets op loopsnelheid kunt lopen, de fiets trekt je op een aangename manier mee naar boven, daar kan ik later misschien wat mee, door bijvoorbeeld een mindervalide in een trike te zetten, en dan er naast te lopen, moet daar nog over nadenken.
Wat ik met deze proefritten heb geleerd, neem ik weer mee naar het volgende project wat op de werkbank staat, een trike, de 2 voorwielen heb ik van een invaliden fiets, met trommel remmen met hydraulische bediening, alles in zeer goede staat, daar voorop komt nu een 250 watt panasonic motor , een geveerde achtervork, en op de plek waar de vork draait, een versnellingsnaaf, waardoor je dus een ketting in twee delen hebt, de as v d naaf en de bouten v d vorkophanging moeten in elkaars verkenning liggen, anders krijg je problemen met de ketting spanning.
En in het achterwiel monteer ik weer een tweede motor v 250 watt, versnellingsnaaf zit ik te denken aan een shimano alfine, met 8 versnellingen, naar ik nu weet is 8 versnellingen genoeg , maar het schakelen moet beter, omdat je bij bergop berg af, veel en zeker moet kunnen schakelen, ik hoop dat een alfine naaf beter is, misschien hebben mensen hier ervaringen? ik heb nog een paar Nuvinci naven liggen, maar daar kun je geen tandwiel op monteren, naast het normale tandwiel.
Dit zelfbouwen, vind ik een leuke uitdaging, houd de geest scherp, soms kan ik hergebruikte delen inbouwen, soms teleurstellingen, maar dan moet je een paar keer diep ademhalen, en wat anders bedenken, de smaak als het wel blijkt te werken is aangenaam zoet.
Groet uit het Boheemse woud