(11-Oct-2021, 07:53 PM)Hoekie schreef: Inderdaad. Met mijn QuattroVelo als referentie zou 250W + bio al genoeg zijn. Zelfs in de winter. (Ik zal maar niet zeggen hoe snel mijn QV kan, > 20 graden, windstil, met een '25km assist', voordat ik PietV op mijn dak krijg)Een velomobiel met 250 W ondersteuning + 200 W trapvermogen gaat ontgrensd boven de 50 km/h. Het is de begrenzing die bepalend is. Denk maar niet dat het mij wat doet. Wat een ander doet is mijn zaak niet. Het tunen van bromfietsen was mijn grote hobby. Eitje, 2-takt en 4 takt.
NB Die SPs vallen me nog steeds tegen. Ben er nog geen enkele tegen gekomen die echte 45 km/u doet. Eerder 35-40. Zelfs als de berijder zelf en de fiets 'in sport mode' staan. Wellicht zijn SP tellers net zo gekalibreerd als auto tellers. In tegenstelling tot geel kenteken scooters die daadwerkelijk in de buurt of boven de 45 km/u zitten.
Vele speedpedelecs zijn snorfietsen oude stijl, die na de invoering van de verordening EU 168/2013 van snorfiets naar bromfiets zijn gekentekend. Veel te gering motorvermogen, vaak slecht 350 W, maar de fietsenhandel voer er wel bij.
De betere speedpedelec heeft circa 800 W en 200W bij te trappen en dan is 45 km/h prima te doen.
Speedpedelec valt onder de categorie L1 e, subcategorie A (gemotoriseerd rijwiel) maximaal 1 kW ondersteuning.
Voor de liefhebbers, anders niet klikken:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/...68&from=EN
Bromfietsen halen meestal de 50 km/h. Dat is wettelijk toegelaten, omdat de EU controle eisen netto 45+5 km/h zijn.
Gemeten snelheid rollenbank 56 km/h. Correctie -6 km/h. Netto 50 km/h. Geen overtreding.