13-Oct-2021, 09:19 AM
Als voormalig speed pedelec fietser en nu ligfietser voel ik me toch geroepen ook even te reageren ;-)
Ik had geen Strömer maar een Riese Muller Supercharger. Die is voorzien van de veelvoorkomende Bosch middenmotor en een belt-drive icm een nuvinci naaf. Daarvoor had ik een Sparta Speed met dezelfde motor met een gewone derailleur. Die Sparta rammelde na een jaar van 9.000km woon-werk uit elkaar, was eigenlijk een gewone e-bike zonder zichtbare aanpassingen met een dikkere motor. Een Suzuki Alto onaangepast met een V6 erin gelepeld gaat ook minder lang mee... De Sparta was wel sneller door de derailleur (met de Nuvinci miste je zware verzetten) en de Sparta was aanzienlijk lichter ;-)
Allereerst: Strömers gaan inderdaad veel makkelijker veel harder! Ik heb wel eens een stukje opgefietst met zo'n ding op de Sparta en de beste man naast me fietste fluitend de 43 km/u waar ik hard voor moest werken en zei na een tijdje "nou, ik fiets even door hoor" en was weg.
Ik kan beamen dat je heus nog moet trappen op de fietsen die ik gehad heb, ook op de Turbo stand, al gebruikte ik die zo min mogelijk. De R&M haalde met die naaf en belt combi de 45 niet eens. Kruissnelheid lag eerder iets onder de 40. Met name met wind tegen (die rechtop fietsen vangen nu eenmaal veel wind) merkte ik al snel dat ik inleverde. Ik kwam op een onstuimige herfstdag met veel moeite tegen windkrachtje 6 en slagregens niet verder dan 20-25 km/u op de turbo stand. Zijn de omstandigheden wat vriendelijker dan rijd je inderdaad wel makkelijk harder. In de boordcomputer zat een vermogensmeter bij mij: ik trapte rustig aan rond de 150 watt zelf, de rest deed de ondersteuning (die overigens wel meet hoe hard je trapt en dan extra z'n best doet). Stevige tegenwind bracht me al snel op 200-250 Watt om nog boven de 35 km/u te komen. Dat kostte me heus een beetje zweet...
Leuk leesvoer over inspannen op een e-bike in het algemeen vond ik laatst dit artikel: https://www.tubantia.nl/auto/hoe-gezond-...~a9efcc48/
Tot slot: als ik hier van de velonauten lees hoe comfortabel ze welke snelheden bereiken, ga ik toch steeds meer neigen naar een beetje sparen voor zo'n ding in de toekomst... :-)
Ik had geen Strömer maar een Riese Muller Supercharger. Die is voorzien van de veelvoorkomende Bosch middenmotor en een belt-drive icm een nuvinci naaf. Daarvoor had ik een Sparta Speed met dezelfde motor met een gewone derailleur. Die Sparta rammelde na een jaar van 9.000km woon-werk uit elkaar, was eigenlijk een gewone e-bike zonder zichtbare aanpassingen met een dikkere motor. Een Suzuki Alto onaangepast met een V6 erin gelepeld gaat ook minder lang mee... De Sparta was wel sneller door de derailleur (met de Nuvinci miste je zware verzetten) en de Sparta was aanzienlijk lichter ;-)
Allereerst: Strömers gaan inderdaad veel makkelijker veel harder! Ik heb wel eens een stukje opgefietst met zo'n ding op de Sparta en de beste man naast me fietste fluitend de 43 km/u waar ik hard voor moest werken en zei na een tijdje "nou, ik fiets even door hoor" en was weg.
Ik kan beamen dat je heus nog moet trappen op de fietsen die ik gehad heb, ook op de Turbo stand, al gebruikte ik die zo min mogelijk. De R&M haalde met die naaf en belt combi de 45 niet eens. Kruissnelheid lag eerder iets onder de 40. Met name met wind tegen (die rechtop fietsen vangen nu eenmaal veel wind) merkte ik al snel dat ik inleverde. Ik kwam op een onstuimige herfstdag met veel moeite tegen windkrachtje 6 en slagregens niet verder dan 20-25 km/u op de turbo stand. Zijn de omstandigheden wat vriendelijker dan rijd je inderdaad wel makkelijk harder. In de boordcomputer zat een vermogensmeter bij mij: ik trapte rustig aan rond de 150 watt zelf, de rest deed de ondersteuning (die overigens wel meet hoe hard je trapt en dan extra z'n best doet). Stevige tegenwind bracht me al snel op 200-250 Watt om nog boven de 35 km/u te komen. Dat kostte me heus een beetje zweet...
Leuk leesvoer over inspannen op een e-bike in het algemeen vond ik laatst dit artikel: https://www.tubantia.nl/auto/hoe-gezond-...~a9efcc48/
Tot slot: als ik hier van de velonauten lees hoe comfortabel ze welke snelheden bereiken, ga ik toch steeds meer neigen naar een beetje sparen voor zo'n ding in de toekomst... :-)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt