(13-Oct-2021, 09:19 AM)TimSch schreef: Ik had geen Strömer maar een Riese Muller Supercharger. Die is voorzien van de veelvoorkomende Bosch middenmotor en een belt-drive icm een nuvinci naaf. Daarvoor had ik een Sparta Speed met dezelfde motor met een gewone derailleur. Die Sparta rammelde na een jaar van 9.000km woon-werk uit elkaar, was eigenlijk een gewone e-bike zonder zichtbare aanpassingen met een dikkere motor. De Sparta was wel sneller door de derailleur (met de Nuvinci miste je zware verzetten) en de Sparta was aanzienlijk lichter ;-)De NuVinci naaf kan prima in een fiets met elektrische ondersteuning, maar is maar matig geschikt in een speedpedelec. De transmissieverliezen zijn te groot om een redelijk kruissnelheid te halen. In de middenstand van de naaf, dus prise direct of synchroon draaien van het kettingwiel en naaf, is het rendementsverlies al circa 15%. In de standen underdrive en overdrive loopt dat verlies op tot net boven de 20%. En dat geldt voor zowel het motor- als het trapvermogen. Bovendien is de naaf erg zwaar.
Fallbrook Tehnololgies is al lang gestopt van de productie van de NuVinci. Het product is overgenomen door Enviolo.com Waarschijnlijk minder zware naaf en mogelijk iets beter rendement. Cijfers over de Envolio heb ik niet kunnen vinden.
Voor de liefhebbers:
https://fietssite.jouwweb.nl/18
https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra...ltungen-2/
(13-Oct-2021, 09:19 AM)TimSch schreef: Even een nuance hier van een velonaut zónder jarenlang doorontwikkelde fietsconditieMag ik hieruit afleiden dat je pas 1 jaar begonnen bent met fietsen? Lichamelijke conditie is een algemeen begrip en iedereen heeft een basisconditie. Gewoon jezelf in acht nemen en gewoon lekker gaan bewegen. Doorontwikkelde condities zijn voor topsporters. Te veel ligfietsers zijn te prestatie gericht en gaan bovenmatig transpireren. Spaart een sauna uit .
Ook voor de rijder geldt M5. Meer Meters Met Minder Moeite. Alles draait om "flow". Ademhaling en hartslag. Als je die forceert, krijg je dezelfde interne weerstand als in een NuVinci naaf. Meer weten. Lees het boek "Ik, de Wielrenner, van Aart Vierhouten. ISBN 9789491729300. Neemt de kans op spierpijn en/of blessures sterk af tot bijna 0.