(15-Oct-2021, 05:05 PM)ThijsR schreef: Ja, de keuze is reuze, en ieder model heeft z'n eigen smaakje, máár, één specifiek model valt op allerlei verschillende manieren uit te rusten!Dat custumizen valt reuze mee. Al is de basis uitrusting toch bepalend.
Natuurlijk, je maakt niet zomaar een gesloten wielkast op een Mango, maar er valt ontzettend veel te customizen:
- vering, van knetterhard maar stabiel tot zacht maar comfortabel -> heeft ook weer invloed op je acceleratievermogen!
- stoelen, kussens, van comfortabele kuip met een zacht kussen tot spartaans plankje carbon, rechter op of verder onderuit
- rijd je graag open dak, met een viziertje, schuimkap, of volledige kap -> aerodynamische impact en een direct gevolg op de warmteontwikkeling en dus op hoe hard je kunt rijden voor een bepaald transpiratieniveau
- banden, allerlei soorten, maten en weggedrag verkrijgbaar
- verzet, zijn je stapjes klein genoeg om geleidelijk de rolweerstand weg te trappen of moet je flink aan de bak bij elke schakelactie?
- bij open wielkasten staan de voorwielen zover naar buiten voor stabiliteit, dat wielschermen plaatsen alleen tot z'n recht komen op een circuit. Op fietspaden krijg je moeite met krappe bochten.
- Knetterharde vering of zachte vering kent z'n nadelen. Hydraulische veerdemping, aangepast aan gewone vering is vaak optimaal.
- meestal voldoet de Ventisit prima. Stevig, comfortabel en ventilerend.
- je transpiratie niveau heb je zelf in de hand. Vooral prestatiestress verhoogt dat niveau. Gewoon M5 rijden op "flow". Meer Meters Met Minder Moeite. Dus vlot en eco rijden. Doe dit al jaren en transpireer nauwelijks.
- rolweerstand is een lineaire weerstand en is t.o.v. de luchtweerstand maar beperkt. Alleen brede banden, die niet knetterhard worden opgepompt, zorgen voor een beter weggedrag.
- bij de meeste velomobielen is het verzet prima in orde. Aanpassen aan de luchtweerstand op kruissnelheid kan. De rolweerstand kun je buiten beschouwen laten. Voor de accelleratie is gewicht veel belangrijker.
Gewoon een Snoek kopen. Is dat alles al voor je geregeld.