17-Oct-2021, 12:13 PM
Het probleem van het maken van een wensenlijstje zonder enige ervaring met Velomobielen is dat het gebaseerd is op verwachtingen. Het gebeurt nogal eens dat je verwachtingen niet aan blijken te sluiten op de realiteit. Zo heb ik een velomobiel gebouwd met open wielkasten, maar komt het zelden voor dat ik de kleinst mogelijke bochtradius werkelijk nodig heb. Dan is de kans op botsingen met een object, paaltje, hekjes, stoeprand zo groot dat ik daar heel erg langzaam rijdt. Soms zelfs uit moet stappen.
Zo kun je bij de Milan met de klep open nogal ver naar voren leunen voordat je eruit klimt. Veel verder dan bij de meeste andere Velomobielen. Helen, bekend van de blog https://www.auntiehelen.co.uk/six-wheels-in-germany/ heeft een beperkte functie in 1 arm maar heeft geen probleem om in en uit haar Milan Sl te komen. Bij veel Velomobielen moet je jezelf een stukje op armkracht uit je velomobiel drukken, met enige ervaring gaat dat stukken makkelijker dan de 1e keer. Maar voor sommigen wordt het een hindernis.
Zelf heb ik gemerkt dat ik sommige fietspaden en woonwijkstraatjes liever vermijd met de Velomobiel. Het blijkt vaak sneller, om een omweggetje te nemen waar je veel lekkerder kunt doorrollen. Straten die ik met de gewone ligfiets als saaie rechte stukken ervaren heb, werden met een Velomobiel door de hogere snelheid een stuk korter. In plaats van de kortste weg door het dorpje waar ik werk te nemen, maak ik een bocht via buitengebied en het industrieterrein. Ik rijd ongeveer een kilometer om, wat best veel is bij 10 km enkele reis. Toch gaat die route net zo snel maar met veel minder ongemak en riskante situaties.
De meeste in de verkoop zijnde Velomobielen zijn een stuk sneller dan mijn houten zelfbouw. Een Sunrider is voor mij een electrische bromfiets met menselijke hulpaandrijving. Mocht de accu leeg zijn, dan is het echt geen lol om daarmee te fietsen.
Ga es kijken in Dronten, probeer er een stel.
Zo kun je bij de Milan met de klep open nogal ver naar voren leunen voordat je eruit klimt. Veel verder dan bij de meeste andere Velomobielen. Helen, bekend van de blog https://www.auntiehelen.co.uk/six-wheels-in-germany/ heeft een beperkte functie in 1 arm maar heeft geen probleem om in en uit haar Milan Sl te komen. Bij veel Velomobielen moet je jezelf een stukje op armkracht uit je velomobiel drukken, met enige ervaring gaat dat stukken makkelijker dan de 1e keer. Maar voor sommigen wordt het een hindernis.
Zelf heb ik gemerkt dat ik sommige fietspaden en woonwijkstraatjes liever vermijd met de Velomobiel. Het blijkt vaak sneller, om een omweggetje te nemen waar je veel lekkerder kunt doorrollen. Straten die ik met de gewone ligfiets als saaie rechte stukken ervaren heb, werden met een Velomobiel door de hogere snelheid een stuk korter. In plaats van de kortste weg door het dorpje waar ik werk te nemen, maak ik een bocht via buitengebied en het industrieterrein. Ik rijd ongeveer een kilometer om, wat best veel is bij 10 km enkele reis. Toch gaat die route net zo snel maar met veel minder ongemak en riskante situaties.
De meeste in de verkoop zijnde Velomobielen zijn een stuk sneller dan mijn houten zelfbouw. Een Sunrider is voor mij een electrische bromfiets met menselijke hulpaandrijving. Mocht de accu leeg zijn, dan is het echt geen lol om daarmee te fietsen.
Ga es kijken in Dronten, probeer er een stel.