18-Oct-2021, 01:59 PM
Ik ben het een beetje met Wim èn een beetje met 365cycle eens: Er moet zeker in steden veel meer ruimte voor de fiets komen ten koste van de auto. Automobilisten mogen zich veel meer te gast gaan voelen in de stad, zeker in binnensteden en woonwijken.
Ik zou graag de fietsers-op-het-fietspad-verplichting verminderen: Op veel wegen met meerdere rijbanen in de bebouwde kom zijn momenteel de fietspaden verplicht (G11*). Misschien moeten we er gewoon meer optioneel maken met bord G13. Snorfietsers moeten dan sowieso al naar de rijbaan, snelle fietsers zullen daar dan ook vaker voor kiezen. Op tempo 30 à 40 rijdt dat ook voor een fietser gewoon beter. Een gemiddeld parallel fietspad is namelijk inderdaad eerder ontworpen op een snelheid van 15 à 20 km/u.
* Borden G11 G13 C14.
Ik zou graag de fietsers-op-het-fietspad-verplichting verminderen: Op veel wegen met meerdere rijbanen in de bebouwde kom zijn momenteel de fietspaden verplicht (G11*). Misschien moeten we er gewoon meer optioneel maken met bord G13. Snorfietsers moeten dan sowieso al naar de rijbaan, snelle fietsers zullen daar dan ook vaker voor kiezen. Op tempo 30 à 40 rijdt dat ook voor een fietser gewoon beter. Een gemiddeld parallel fietspad is namelijk inderdaad eerder ontworpen op een snelheid van 15 à 20 km/u.
* Borden G11 G13 C14.