04-Nov-2021, 01:21 PM
Vergeet niet dat 155mm cranks tov 170mm niet eens een enorm verschil is, je arm is met 155mm 91% ten opzichte van 170mm, 88% als je het over 150mm hebt.
Maar dat is puur op lengte bekeken.
Een 155mm crank met dezelfde samenstelling zal minder doorbuigen of torderen, en je aandrijflijn zal mogelijk profiteren van de lichte krachtvermindering, met minder slijtageverliezen op de lange termijn als gevolg.
Aan de andere kant, als je met kortere cranks een hogere cadans gaat rijden (en dat hoeft helemaal niet!) heb je weer te maken met méér bewegingen van de kettingschakels, dus méér slijtage.
Genoeg factoren die meespelen in de praktijk, niet alleen maar (kracht * arm).
Het mooie van een lange crank is dat je, op een rechtopfiets, púúr door middel van lichaamsgewicht net iets makkelijker kracht kunt zetten. Maar die factor van "op de pedalen staan" valt weg bij een ligfiets, waardoor de kracht op de pedalen geleverd moet worden door je spieren. Al dan niet door je met rug en al af te zetten.
Op een rechtopfiets zit je ook compleet anders. Het zadel maakt zijdelingse heupbewegingen eenvoudig mogelijk en zorgt ervoor dat je de lengte van die pedaalarm ook echt kunt gebruiken in je slag. Ik vind het in de ligfietshouding, ook in de klikpedalen, gek aanvoelen om de grote cirkel te maken die ik van de rechtopfiets gewend ben. Ik heb het gevoel dat daar een hoop efficiëntieverlies in zit, waarschijnlijk mede door coördinatie die bij mij nog niet fijnmazig genoeg is opgebouwd. De trapcirkel zorgt voor een zekere mate van tordering in mijn volledige lichaam, en voor mijn gevoel ook in de fiets zelve. Niet voor niets staat een verstijving van de fiets hóóg op het lijstje van interessante klusprojecten hier.
Maar dat is puur op lengte bekeken.
Een 155mm crank met dezelfde samenstelling zal minder doorbuigen of torderen, en je aandrijflijn zal mogelijk profiteren van de lichte krachtvermindering, met minder slijtageverliezen op de lange termijn als gevolg.
Aan de andere kant, als je met kortere cranks een hogere cadans gaat rijden (en dat hoeft helemaal niet!) heb je weer te maken met méér bewegingen van de kettingschakels, dus méér slijtage.
Genoeg factoren die meespelen in de praktijk, niet alleen maar (kracht * arm).
Het mooie van een lange crank is dat je, op een rechtopfiets, púúr door middel van lichaamsgewicht net iets makkelijker kracht kunt zetten. Maar die factor van "op de pedalen staan" valt weg bij een ligfiets, waardoor de kracht op de pedalen geleverd moet worden door je spieren. Al dan niet door je met rug en al af te zetten.
Op een rechtopfiets zit je ook compleet anders. Het zadel maakt zijdelingse heupbewegingen eenvoudig mogelijk en zorgt ervoor dat je de lengte van die pedaalarm ook echt kunt gebruiken in je slag. Ik vind het in de ligfietshouding, ook in de klikpedalen, gek aanvoelen om de grote cirkel te maken die ik van de rechtopfiets gewend ben. Ik heb het gevoel dat daar een hoop efficiëntieverlies in zit, waarschijnlijk mede door coördinatie die bij mij nog niet fijnmazig genoeg is opgebouwd. De trapcirkel zorgt voor een zekere mate van tordering in mijn volledige lichaam, en voor mijn gevoel ook in de fiets zelve. Niet voor niets staat een verstijving van de fiets hóóg op het lijstje van interessante klusprojecten hier.