Koppel is afhankelijk van (trap)kracht x arm (cranklengte). Als de crank lengte of arm korter wordt bij gelijkblijvende kracht, neemt het koppel af. Ben ik volledig met jullie eens.
Maar je bent niet alleen afhankelijk van het koppel aan de trapas, maar ook van het koppel in de heup en de toenemende (trap)kracht bij kortere cranks. Als die twee veranderende grootheden elkaar compenseren, dan zal het (trap)vermogen bij gelijk aantal omwentelingen gelijk blijven. Verhoog je de trapfrequentie door een kleinere draaicirkel met kortere cranks, dan wordt het trapvermogen in Watts groter.
Bij biomechanische onderzoeken blijkt dat bij een kortere crank of arm, de trapkracht op het pedaal toeneemt. Gunstiger hoek in het kniegewicht in combinatie met tragere spierbeweging in het been, zorgen voor een verhoogde trapkracht. Ook voor de belasting van de knieën zijn kortere cranks beter. Hoe dieper de kniebuiging hoe zwaarder de kniebelasting.
Uit onderzoeken blijkt dat er nauwelijks verschillen zijn in trapvermogen bij crank-lengten tussen de 145 en 170 mm. Uiteraard bij gelijke trapfrequentie en gelijke afstand heup en onderste stand pedaal.
Maar je bent niet alleen afhankelijk van het koppel aan de trapas, maar ook van het koppel in de heup en de toenemende (trap)kracht bij kortere cranks. Als die twee veranderende grootheden elkaar compenseren, dan zal het (trap)vermogen bij gelijk aantal omwentelingen gelijk blijven. Verhoog je de trapfrequentie door een kleinere draaicirkel met kortere cranks, dan wordt het trapvermogen in Watts groter.
Bij biomechanische onderzoeken blijkt dat bij een kortere crank of arm, de trapkracht op het pedaal toeneemt. Gunstiger hoek in het kniegewicht in combinatie met tragere spierbeweging in het been, zorgen voor een verhoogde trapkracht. Ook voor de belasting van de knieën zijn kortere cranks beter. Hoe dieper de kniebuiging hoe zwaarder de kniebelasting.
Uit onderzoeken blijkt dat er nauwelijks verschillen zijn in trapvermogen bij crank-lengten tussen de 145 en 170 mm. Uiteraard bij gelijke trapfrequentie en gelijke afstand heup en onderste stand pedaal.