05-Nov-2021, 01:02 PM
(05-Nov-2021, 12:31 PM)365cycle schreef:(05-Nov-2021, 12:02 PM)PietV* schreef: Een hoger toerental, wat extra bewening kost, vraagt meer energie, ten koste van de eindtijd. Ik heb een kennis die denkt dat een hoger toerental meer vermogen oplevert. Hij fiets nauwelijks harder en zweet als een ijsbeer in de tropen. Energieverspilling?
Die kennis heeft gelijk. Bij een hoger toerental kan je meer vermogen leveren, maar dat is piekvermogen, geen duurvermogen. Daarnaast is het zo dat een te laag toerental zorgt voor vermoeide spieren, pijnlijke knieën en andere ellende. Ik weet niet of het gewicht van m'n benen de oorzaak is, maar op gemiddeld 73 rpm kan ik na 100 km uitstappen. Met 90+ reed ik kortgeleden 320 km binnen 9 uur (bewogen), met een behoorlijke wandeling en wild buitenspelen met m'n zoon tussendoor, en ik was nog fris genoeg om er nog 150 km achteraan te kunnen plakken. 500 km op een dag? Laat maar komen.
Ik heb de stellige indruk dat een sprintlijf beter functioneert met hogere toerentallen. Als het geen algemene waarheid is, dan werkt het voor mij in ieder geval nog beter.
De reden dat wielrenners in koers een onnatuurlijk hoge frequentie trappen is om snel te kunnen reageren. In een tijdrit lijkt dat me minder relevant, daar wordt je niet verrast door je concurrenten. In het verkeer kun je verrast worden maar hard versnellen is zelden een verstandige oplossing, dus ook hier is een natuurlijk lage trapfrequentie efficiënt en acceptabel.
Referentiekader: Zo'n 80 rpm is gemiddeld voor mij, 70 is harken, 90 is "alert", 130 is maximaal vermogen sprint. En uiteraard hebben we het over een snelheid die enig vermogen vraagt, zeg 100 à 150 W. Een vermogen van 50 W kun je ook met 40 rpm wel leveren zonder je knieën op te blazen.