(07-Nov-2021, 01:44 PM)Jeroen S schreef: In een ver verleden reed ik ook nog wel eens met een hartslagmeter. Ook ik had moeite om op de ligfiets heel hoge hartslagen te halen. Naar mijn idee speelt het ook mee, dat je in de Quest/ op de ligfiets gewoon minder spieren gebruikt. Op zo'n rechtop fiets doet het bovenlijf ook aardig mee, en die spieren willen ook van bloed voorzien worden, waardoor het motortje harder moet pompen.
Ik vermoed dat je op de ligfiets bij een iets lagere hartslag (duurvermogen) al zult merken dat de spieren gaan verzuren, in vergelijking tot een rechtopfiets. Mijn coach destijds had veel ervaring met het coachen van roeiers waarbij je natuurlijk ook een full body workout hebt. Ook hem viel dit verschil in hartslag bij inspanningsniveau op.
Kun je in een sprint of klim of zo wel een hoge hartslag halen? Dus voor korte tijd?
De hoogte van je hartslag wordt geregeld door je inspanningsniveau. De hoogte hangt af van het slagvolume van het hart. De hoeveelheid bloed die wordt rondgepompt is slagfrequentie x slagvolume. Dus een hoge hartslag zegt niet alles als het slagvolume wordt belemmert door die 120.000 km vaatvernauwing als gevolg van het hyperventileren. Dus energieverspilling.
Eddy Merkx had in zijn goede jaren een rusthartslag van 33 en bij het klimmen circa 120. Hij verzuurde niet. Verzuren doe je als je te weinig zuurstofrijk slagaderlijk bloed bij de spiercellen krijgt. Dat ga je anaeroob glycogeen verbranden en melkzuur in je spieren vormen. Dat heeft niets te maken met de hoeveel spieren de je aanwendt voor je prestatie.
Belangrijk blijft je een optimale ventilatie door de neus. Lagere ademfrequentie is in het algemeen een lagere hartslag en een effectievere zuurstofvoorziening bij de spieren die arbeid moeten verrichten.
Van mij mag iedereen het snot voor de ogen fietsen en zweten als een ijsbeer in de tropen met een super hoge hartslag. Ik heb een ouwe lullen hartslag van 45 in rust met 4 of 5 adem teugen per minuut en zelden boven de 120 bij inspanning met 10 tot 12 adem teugen per minuut. Op alle soorten fietsen. Adem nooit door de mond, omdat ik ook niet eet door m'n neus. Verzuren is voor de onwetenden.