11-Nov-2021, 03:19 PM
(10-Nov-2021, 12:18 PM)365cycle schreef:(10-Nov-2021, 11:39 AM)ThijsR schreef: Als ik een haakse bocht op de rijbaan in ga met ~30 kom ik er over het algemeen 27+ uit, dus dat is best lekker geeft me ook vertrouwen in het meerijden met verkeer, ook al ga ik "maar" 30.Dat is idd een groot voordeel aan een velomobiel; ook de smalle wielbasis is een pluspunt. Ik houd op de weg vaak wat extra afstand, voor m'n eigen veiligheid en overzicht en om soepel door te kunnen rijden. Betekent dus dat ik na een rotonde vaak op 45 blijf steken, ondanks dat de auto voor me wél naar 50 gaat. De auto achter me kleeft dan een beetje tot direct na de volgende rotonde, want mits ik de boel goed kan overzien kan ik door de ideale lijn te rijden gewoon doorrijden met 45 km/h; tenzij je goed weet wat je doet haal je dat niet met een auto.
Met een fiets* kun je een krappe bocht comfortabel door met een snelheid waarbij je met de auto tegen de deur geplakt zit. Met de auto voelt met 30 km/u afslaan op een gemiddelde kruising in de stad linksaf als "sportieve sjonnie" en rechtsaf als "overvaller-op-de-vlucht".
* Geen ervaring met velomobielen maar ik denk dat die niet veel onderdoen voor een eensporige fiets.