11-Nov-2021, 04:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2021, 04:57 PM door 365cycle.)
(11-Nov-2021, 03:19 PM)Bacchus schreef: Met een fiets* kun je een krappe bocht comfortabel door met een snelheid waarbij je met de auto tegen de deur geplakt zit. Met de auto voelt met 30 km/u afslaan op een gemiddelde kruising in de stad linksaf als "sportieve sjonnie" en rechtsaf als "overvaller-op-de-vlucht".Belangrijk verschil is dat een velomobiel in principe hetzelfde gedrag vertoont als een auto; op een tweesporige (motor-)fiets plaats je je gewicht in de bocht. De centrifugaalkracht is dan in balans met de zwaartekracht; je valt niet om, maar je gewicht gaat ook niet "rechtdoor". Je ervaart dat dan alsof je verder in je ligschaal/op je zadel gedrukt wordt.
* Geen ervaring met velomobielen maar ik denk dat die niet veel onderdoen voor een eensporige fiets.
In de meeste velomobielen (behalve de VeloTilt) hang je niet schuin, dus wil je lijf inderdaad naar de buitenkant van de bocht. In de zomer zit ik in m'n velomobiel dus ook weleens tegen de zijkant geplakt ;-)
Wat ik me overigens afvraag, is of de ruime overmacht die een auto in bochten heeft aan grip vooral veroorzaakt wordt door het gewicht, het "vlakke" loopvlak of de bredere wielbasis en/of welke combinatie van die drie. Zelfs iemand die goed kan rijden op een motor (gewicht op de juiste plek, elleboog onder de pols) rijd je met een niet meer dan redelijke circuitauto in bochten het snot voor de ogen (detailinfo: MV Agusta F4 op Pirelli Diablo semi-slicks tegen Citroën AX GTI met onderstel uit de AX GTI cup en op Toyo Proxes semi-slicks). Om vervolgens weer met een noodvaart ingehaald te worden zodra de weg recht wordt natuurlijk :-)
Ik heb de indruk dat een velomobiel dat voordeel toch ook wel heeft:
- de QV ging achter kwispelen, maar met veel gewicht op de achteras was het kantelpunt eerder bereikt dan dat de grip op was;
- met de Milan rijd ik de gemiddelde wielrenner ook in de bocht wel weg, maar dat kan met mijn circuitervaring te maken hebben (ik heb in het verleden echt een fortuin verstookt aan m'n circuitautootje, vrij rijden en racecursussen).
Maar goed, m'n voordeel op de rotondes heeft vooral te maken met de smalle wielbasis. Mijn lijn (rechts net langs de stoeprand, links net langs het plantsoentje in het midden, en dan weer rechts strak langs de stoeprand) is veel rechter dan dat je met een auto kan doen, dus hoef ik minder af te remmen. Je moet dan dus wel wat beter kijken, om eventueel verkeer dat uit andere richtingen de rotonde op komt op tijd te spotten. Zeker een vlotte fietser op het fietspad (waaraan je dan dus voorrang moet verlenen) kan er heel snel zijn. Goed voorbeeld zijn de maaltijdbezorgers, die vliegen ook de rotondes over