11-Nov-2021, 05:45 PM
(11-Nov-2021, 05:26 PM)Bacchus schreef: 1. Een bocht maken houdt een versnelling richting het midden van de bocht in. Volgens Newton werkt massa altijd negatief op elke versnelling: F = m . aFraai onderbouwd. De bestuurder van de MV Agusta ging wel dwaas plat door de bocht. Bij veel racy motoren zie je als je de banden bekijkt gewoon nog stukken ongebruikt rubber aan de zijkanten van het loopvlak; bij deze rijder niet, hij ging op het circuit altijd tot het gaatje (maar is inmiddels ook al een keer gecrashed. Hij kan het gelukkig wel in goede gezondheid navertellen).
2. Het platte loopvlak (met groot contactvlak) lijkt me wel te helpen.
3. De brede wielbasis (zeg 160 cm) in combinatie met het relatief lage (zeg 40 cm) zwaartepunt helpt. Dat geeft een hoek van 30° met horizontaal voor je omgaat. Op een tweewieler is dat dwaas ("MotoGP") plat door de bocht.
Een beetje afhankelijk dus van of je neigt weg te glijden (#2) of om te kiepen (#3).
Wat betreft #2/#3: Zou me niet verbazen als het er bij zo'n cup-GTI met semi-slicks zo'n beetje om spant, haha. Natuurlijk nooit gehad dat ie omkiepte, maar weleens een hobbel onder de binnenste wielen gehad in een snelle bocht, en dan kwam hij ondanks mijn gewicht aan die kant (meer dan 15% van de totaalmassa) angstaanjagend ver van de grond. De achterkant is overigens veel te licht bij die auto's. Niet eens gas los, maar gewoon minder gas geven was genoeg om 'm achter enorm heftig uit te laten breken. Heb met die auto in het begin ook weleens getold - best spannend op een circuit waar anderen ook hard rijden.