Allereerst gaat het veiligheidsbeginsel altijd voor op het vlotheidsbeginsel. Uit onderzoek is gebleken dat bestuurders van motorvoertuigen zoveel info moeten verwerken op rotondes, kruisingen en splitsingen van wegen dat vaak de fietser over het hoofd wordt gezien. Bovendien kent de Wegenverkeerswet 1994 geen voorrangsrecht, maar een plicht om voorrang te verlenen.
Bij het uitbuigen van het vrijliggende fiets/bromfietspad, wordt dat pad aangesloten op de zijweg en wordt het een soort van oversteek waarbij fietsers en bromfietser voorrang moeten verlenen. Geregeld door borden en haaientanden op het fiets/bromfietspad.
Op rotondes binnen de bebouwde kommen, waarbij fietsers in de voorrang zijn meegenomen, vinden meer ernstige en dodelijke ongevallen plaats met fietsers dan op rotondes buiten de bebouwde kommen, waarbij fietsers uit de voorrang zijn gehouden en waarbij sneller wordt gereden dan binnen bebouwde kommen.
Heel veel fietsers gedragen zich horkerig in het verkeer en nemen voorrang zonder te kijken of richting aan te geven. Bij nacht vaak zonder de vereiste verlichting en reflectie. Het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen neem nauwelijks af.
En dan de categorie fietsers die snelheid (vlotheid) laten prevaleren boven veiligheid. Niet voor niets worden vrijliggende fietspaden uitgebogen als dwangmiddel de snelheid bij kruisingen aan te passen en voorrang te verlenen aan het verkeer op de zijweg.
Bij het uitbuigen van het vrijliggende fiets/bromfietspad, wordt dat pad aangesloten op de zijweg en wordt het een soort van oversteek waarbij fietsers en bromfietser voorrang moeten verlenen. Geregeld door borden en haaientanden op het fiets/bromfietspad.
Op rotondes binnen de bebouwde kommen, waarbij fietsers in de voorrang zijn meegenomen, vinden meer ernstige en dodelijke ongevallen plaats met fietsers dan op rotondes buiten de bebouwde kommen, waarbij fietsers uit de voorrang zijn gehouden en waarbij sneller wordt gereden dan binnen bebouwde kommen.
Heel veel fietsers gedragen zich horkerig in het verkeer en nemen voorrang zonder te kijken of richting aan te geven. Bij nacht vaak zonder de vereiste verlichting en reflectie. Het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen neem nauwelijks af.
En dan de categorie fietsers die snelheid (vlotheid) laten prevaleren boven veiligheid. Niet voor niets worden vrijliggende fietspaden uitgebogen als dwangmiddel de snelheid bij kruisingen aan te passen en voorrang te verlenen aan het verkeer op de zijweg.