19-Nov-2021, 11:33 AM
(19-Nov-2021, 10:31 AM)PietV* schreef: Heel veel fietsers gedragen zich horkerig in het verkeer en nemen voorrang zonder te kijken of richting aan te geven. Bij nacht vaak zonder de vereiste verlichting en reflectie. Het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen neem nauwelijks af.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Helaas doen automobilisten precies hetzelfde. Ze nemen voorrang, geven geen richting aan en kijken vaak en veel op hun telefoon. De verlichting van auto's is soms iets te goed in orde en verblindt dan ook regelmatig de fietsers en ander wegverkeer.
Het effect van dit gedrag van fietsers zorgt vooral voor schade aan eigen lijf en goederen.
Het effect van dit gedrag van automobilisten zorgt wel voor blikschade aan hun eigen goed, maar het zorgt dus vooral voor schade aan het lijf van de fietser.
Als je de fietser uit de voorrang haalt, dan hoeft de automobilist minder oplettend te zijn. Je legt de verantwoordelijkheid meer bij de zwakkere verkeersdeelnemer/de fietser. Daardoor gebeuren er dus minder ongelukken. De automobilist kan gewoon doorrijden en de fietser let echt wel op, want schade aan het eigen lijf wil niemand.
De automobilisten die beweren dat fietsers nergens naar kijken en zomaar oversteken omdat toch de schade voor een groot deel wordt vergoed, hebben zich nog nooit gerealiseerd dat hun voertuig in staat is tot het veroorzaken van enorm lichamelijk letsel. Weinig fietsers zullen roekeloos aan het verkeer deelnemen omdat de schade toch wel vergoed wordt. Er zullen ongetwijfeld vele andere redenen zijn dat ze zich ondanks het gevaar toch roekeloos door het verkeer begeven.
De zwakkere verkeersdeelnemer zal echter altijd vele malen meer lichamelijke schade oplopen dan de automobilist bij een botsing tussen beide voertuigen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler