19-Nov-2021, 11:51 AM
(19-Nov-2021, 10:31 AM)PietV* schreef: Op rotondes binnen de bebouwde kommen, waarbij fietsers in de voorrang zijn meegenomen, vinden meer ernstige en dodelijke ongevallen plaats met fietsers dan op rotondes buiten de bebouwde kommen, waarbij fietsers uit de voorrang zijn gehouden en waarbij sneller wordt gereden dan binnen bebouwde kommen.De snelheid op een rotonde wordt niet beperkt door de algemene snelheidslimiet maar door de vorm van de rotonde. Als automobilisten neigen met een zo hoge snelheid een rotonde te nemen dat ze niet alle nodige informatie tijdig kunnen verwerken, dan moet de rotonde langzamer ontworpen worden. Daarbij kan ik nog meer redenen bedenken waarom binnen de stad meer ongevallen met fietsers zijn, om te beginnen al omdat er veel meer fietsers zijn.
(19-Nov-2021, 10:33 AM)365cycle schreef: Ik ben benieuwd of dat zo blijft als je het fietspad buiten de bebouwde kom op een stevige drempel legt en in de voorrang houdt.Bij ons in de buurt, binnen de bebouwde kom, hebben we enkele van dit soort drempels, niveau "stapvoets eroverheen, anders ben ik mijn bumper kwijt". Ik moet zeggen dat het je als automobilist heel bewust maakt dat je een fietspad kruist. Ik ben snel kritisch op verkeersdrempels maar in dit soort situaties, tussen stroomwegen (50/80) met een vrijliggend fietspad en toegangswegen (30/60) mogen ze van mij algemeen toegepast worden.
Vermoed namelijk dat het alleen veiliger is omdat automobilisten niet uitkijken. En dan komen we weer terug bij Roepers' punt b.