19-Nov-2021, 11:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Nov-2021, 12:10 PM door emgaron.)
(19-Nov-2021, 10:31 AM)PietV* schreef: [...]En laat dat nou precies een van de meest belangrijke argumenten tegen fietspaden zijn: fietspaden maken kruispunten en rotondes aanzienlijk minder overzichtelijk! Vergelijk eens een kruispunt met en zonder fietspad:
Uit onderzoek is gebleken dat bestuurders van motorvoertuigen zoveel info moeten verwerken op rotondes, kruisingen en splitsingen van wegen dat vaak de fietser over het hoofd wordt gezien.
[...]
- Gewoon kruispunt, geen fietspad, ik wil met auto rechtdoor op de weg die geen vorrang heeft: ik moet op twee rijstroken letten.
- Kruispunt met eenrichtingsfietspaden aan elke kant: ik moet op vier rijstroken letten
- Kruispunt met tweerichtingsfietspaden aan elke kant: ik moet op zes rijstroken letten
En wat de uitbuigingen betreft: ik haat die dingen, want ik ken veel afslagen/kruispunten waar de uitbuiging ervoor zorgt dat ik vanaf de fiets het autoverkeer niet meer goed in de gaten kan houden omdat ik gedwongen word "de andere kant op te kijken" - afhankelijk van hoe het gedaan is negeer ik dit soort uitbuiging ook wel eens omdat het te gevaarlijk is en omdat ik de auto's ten allen tijden wil kunnen zien.
Ten slotte over slachtoffers gesproken: ja, het aantal fietsslachtoffers daalt - maar minder hard dan de andere categorieën, dus ergens zit er toch iets niet helemaal goed.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75