19-Nov-2021, 04:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Nov-2021, 05:17 PM door Niels van der Wal.)
Deze vraag roept de vraag bij mij op waarom er fietspaden zijn.
Er zijn 2 antwoorden mogelijk:
a. Voor de veiligheid en het comfort van de fietsers.
b. Om de automobilisten van de fietsers te verlossen zodat ze niet voortdurend moeten afremmen.
c. (=a+b) In Nederland hebben we sinds 1924 de omgekeerde bewijslast. Gemotoriseerd verkeer wordt gezien als de sterke verkeersdeelnemer, ongemotoriseerd verkeer wordt gezien als de zwakke verkeersdeelnemer. De sterke verkeersdeelnemer is altijd juridisch aansprakelijk; tenzij deze opzet aan kan tonen.
Ook hierom is de verplichte verzekering ingesteld voor gemotoriseerd verkeer.
Dit is ingesteld ter bescherming van de voetganger en de fietser. Gemeentes waren verantwoordelijk voor doorstroming van autoverkeer en door deze wet kon de fietser niet ondergeschikt gemaakt worden aan dit belang. Hierom werden de verkeersstromen gescheiden en ontstonden fietspaden.
Deze wet en het bestaan van een landelijk dekkend fietsnetwerk is uniek in de wereld en maakt Nederland tot een fietsland.
Niels, zwakke verkeersdeelnemer, van der Wal
Er zijn 2 antwoorden mogelijk:
a. Voor de veiligheid en het comfort van de fietsers.
b. Om de automobilisten van de fietsers te verlossen zodat ze niet voortdurend moeten afremmen.
c. (=a+b) In Nederland hebben we sinds 1924 de omgekeerde bewijslast. Gemotoriseerd verkeer wordt gezien als de sterke verkeersdeelnemer, ongemotoriseerd verkeer wordt gezien als de zwakke verkeersdeelnemer. De sterke verkeersdeelnemer is altijd juridisch aansprakelijk; tenzij deze opzet aan kan tonen.
Ook hierom is de verplichte verzekering ingesteld voor gemotoriseerd verkeer.
Dit is ingesteld ter bescherming van de voetganger en de fietser. Gemeentes waren verantwoordelijk voor doorstroming van autoverkeer en door deze wet kon de fietser niet ondergeschikt gemaakt worden aan dit belang. Hierom werden de verkeersstromen gescheiden en ontstonden fietspaden.
Deze wet en het bestaan van een landelijk dekkend fietsnetwerk is uniek in de wereld en maakt Nederland tot een fietsland.
Niels, zwakke verkeersdeelnemer, van der Wal