(18-Nov-2021, 11:07 PM)Hoekie schreef:(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef: Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?
Omdat het voor een velomobiel niet 'gewoon' op het fietspad is.
Er zijn heel veel video's waar je kan zien waarom de rijbaan de betere keuze is. Zoals deze. Van gisteren
Dit vind ik wel eenzijdig vanuit de velomobilist bekeken hoor.
Ja, in je velomobiel is het fijn om op de weg te rijden want dan hoef je niet langs al die fietsers. Maar zoals je in het tweede deel kunt zien is het fietspad niet altijd zo druk. Natuurlijk ben je over de (geasfalteerde) weg meestal sneller, maar dat maakt nog niet dat het een veilige plek is.
De desbetreffende 700m wordt over het fietspad afgelegd in ~76 seconden, á 33 km/u gemiddeld en over de weg in ~60 seconden, á 42 km/u gemiddeld.
Waarom liever niet op het fietspad kan ik begrijpen: het is druk, je kunt duidelijk sneller en het fietspad is gemaakt voor 28 inch tweewielers qua hobbels en breedte.
Maar waarom wél op de weg... daar ben ik niet van overtuigd. Je rijdt langzamer dan een bromfiets, terwijl die ook al voor de nodige ergernis zorgen in de binnenstad (uit bromfietservaring). Ik ben (onder andere) ooit van de Tomos afgestapt omdat het optrekken en meerijden met het verkeer praktisch niet te doen was en behoorlijk wat ergernis opriep op de rijbaan. Een veel modernere scooter was toen een verademing ook omdat ik er wel iets meer dan 50 mee kon rijden.
Natuurlijk, ik snáp dat het voor de velomobilist fijner is. Tenminste, als je niet compleet wordt gebumperkleefd (bumpergekleefd?). En ik snáp dat het de bedoeling is dat andere rijbaangebruikers zich goed gedragen. Dat neemt niet weg dat verkeer dat duidelijk langzamer rijdt dan de toegestane maximumsnelheid als irritant wordt ervaren.
En aan de andere kant: 33 gemiddeld over een smal, druk fietspad karren is óók niet OK. Leuk dat je het kán, maar met een auto kun je ook makkelijk harder dan 50 over de rijbaan. Dat maakt het niet veilig of OK.
Zéker binnen de bebouwde kom en tijdens drukte is sociaal en anticiperend rijden zoveel belangrijker dan de maximale snelheid uit een rit weten te persen. Ik snap dat de cocon van een VM een soort gevoel geeft van "nu ben ik de snelste fietser" maar dat betekent echt niet dat het belangrijk is dat je op de snelst mogelijke plek voor jou rijdt, of met de hoogst mogelijke snelheid.
En als het in een VM niet "gewoon" op het fietspad voelt, misschien is het dan het overwegen waard of de VM wel het correcte vervoermiddel is voor die rit.