19-Nov-2021, 06:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Nov-2021, 06:36 PM door 365cycle.)
Voor de duidelijkheid: Hoekie is niet te bestuurder op het Damsterdiep (of ik moet een fiets- en huiswissel gemist hebben ).
Hier ben ik het overigens grotendeels met je eens Thijs; je moet zeker zo rijden dat snelheid op het deel van de openbare weg waar jij je bevindt veilig is, en dat je het overige verkeer zo min mogelijk tot last bent.
Vergeet echter niet dat RVV art. 5.4 een regel is die eigenlijk bestaat voor de bakfiets. Met dit ding kan je - waar jij het nodig acht - dus gewoon de rijbaan op:
Weet niet of je er weleens mee gereden hebt, maar ik voelde me een hele vent met 23 km/h kruissnelheid. Nu voel ik me daarmee ook niet heel comfortabel tussen de auto's, m.a.w. ik zou het alleen doen wanneer het écht nodig is, maar een deel van dat gevoel kan gewoon in de prullenbak. De wet schrijft voor dat men maar moet dealen met het feit dat het een stukje langzamer gaat.
Dat het voor automobilisten irritant is wanneer een ander voertuig minder dan de maximumsnelheid rijdt, daar heb ik dus maar beperkt boodschap aan, met de velomobiel op basis van twee criteria:
- is het wel mógelijk om echt veilig de maximumsnelheid te rijden? Op veel plekken in de stad valt het nog vies tegen. Ik merk vaak dat ik met de velomobiel in de bebouwde kom op krappe plekken harder rijd dan ik met de auto doe, zeker als het droog is: Dit doordat het enerzijds makkelijker is om uit te wijken of een bocht sneller te nemen, en anderzijds moeilijker is om vlot op te trekken. Kan dat naar mijn idee niet, dan rijd ik gewoon wat langzamer, krijg de schuld van de automobilisten achter me en heb er grotendeels maling aan. De bewijsdrang zorgt ervoor dat ik het niet helemaal aan me voorbij laat gaan; als ik daarna ruimte heb trap ik vaak wel even stevig door om te laten zien dat de vaart er wel in zit, maar ik een andere reden had om even langzamer te rijden.
- als ik langzamer rijd dan de rest, is er dan voldoende gelegenheid om me in te halen? Zo ja, dan vind je mij dus op de rijbaan. Dit komt het meest voor buiten de bebouwde kom op 80-wegen; mijn snelheid is dan meestal 50 a 60 km/h, maar als het niet te druk is kan je me dus gewoon voorbij. Moet zeggen dat ik daar ook zelden negatieve reacties krijg; degene die wél wat te zeiken had heb ik gevraagd of zijn reis langer of korter duurde n.a.v. het feit dat hij de moeite nam om me aan te spreken, en of hij een idee had van hoe hard een gemiddelde tractor daar rijdt (spoiler: die haal ik ook gewoon in).
M.b.t. je brommervoorbeeld: Eens. Dat is ook de reden dat ik blij ben met de Milan (i.t.t. de QuattroVelo, bijvoorbeeld). Optrekken kost iets meer kracht maar 50 of zelfs 60 km/h vasthouden behoort tot de mogelijkheden. Met ander verkeer om je heen is dat wel een stukje luxe.
En over je laatste zin: Sommige mensen hebben een hele verzameling voertuigen (ik, zei de gek). Anderen hebben één fiets, en soms is dat een velomobiel. De auto is ook niet het juiste vervoermiddel om naar de supermarkt 500 meter verderop te gaan, maar gezien de karretjes niet van het terrein kunnen en niet iedereen een fiets heeft die geschikt is voor 5-6 boodschappentassen snap ik die keuze dan wel. Soms is niet ieder deel van een route perfect toegespitst op jouw voertuig, maar da's geen reden om dan niet met dat voertuig te gaan.
Hier ben ik het overigens grotendeels met je eens Thijs; je moet zeker zo rijden dat snelheid op het deel van de openbare weg waar jij je bevindt veilig is, en dat je het overige verkeer zo min mogelijk tot last bent.
Vergeet echter niet dat RVV art. 5.4 een regel is die eigenlijk bestaat voor de bakfiets. Met dit ding kan je - waar jij het nodig acht - dus gewoon de rijbaan op:
Weet niet of je er weleens mee gereden hebt, maar ik voelde me een hele vent met 23 km/h kruissnelheid. Nu voel ik me daarmee ook niet heel comfortabel tussen de auto's, m.a.w. ik zou het alleen doen wanneer het écht nodig is, maar een deel van dat gevoel kan gewoon in de prullenbak. De wet schrijft voor dat men maar moet dealen met het feit dat het een stukje langzamer gaat.
Dat het voor automobilisten irritant is wanneer een ander voertuig minder dan de maximumsnelheid rijdt, daar heb ik dus maar beperkt boodschap aan, met de velomobiel op basis van twee criteria:
- is het wel mógelijk om echt veilig de maximumsnelheid te rijden? Op veel plekken in de stad valt het nog vies tegen. Ik merk vaak dat ik met de velomobiel in de bebouwde kom op krappe plekken harder rijd dan ik met de auto doe, zeker als het droog is: Dit doordat het enerzijds makkelijker is om uit te wijken of een bocht sneller te nemen, en anderzijds moeilijker is om vlot op te trekken. Kan dat naar mijn idee niet, dan rijd ik gewoon wat langzamer, krijg de schuld van de automobilisten achter me en heb er grotendeels maling aan. De bewijsdrang zorgt ervoor dat ik het niet helemaal aan me voorbij laat gaan; als ik daarna ruimte heb trap ik vaak wel even stevig door om te laten zien dat de vaart er wel in zit, maar ik een andere reden had om even langzamer te rijden.
- als ik langzamer rijd dan de rest, is er dan voldoende gelegenheid om me in te halen? Zo ja, dan vind je mij dus op de rijbaan. Dit komt het meest voor buiten de bebouwde kom op 80-wegen; mijn snelheid is dan meestal 50 a 60 km/h, maar als het niet te druk is kan je me dus gewoon voorbij. Moet zeggen dat ik daar ook zelden negatieve reacties krijg; degene die wél wat te zeiken had heb ik gevraagd of zijn reis langer of korter duurde n.a.v. het feit dat hij de moeite nam om me aan te spreken, en of hij een idee had van hoe hard een gemiddelde tractor daar rijdt (spoiler: die haal ik ook gewoon in).
M.b.t. je brommervoorbeeld: Eens. Dat is ook de reden dat ik blij ben met de Milan (i.t.t. de QuattroVelo, bijvoorbeeld). Optrekken kost iets meer kracht maar 50 of zelfs 60 km/h vasthouden behoort tot de mogelijkheden. Met ander verkeer om je heen is dat wel een stukje luxe.
En over je laatste zin: Sommige mensen hebben een hele verzameling voertuigen (ik, zei de gek). Anderen hebben één fiets, en soms is dat een velomobiel. De auto is ook niet het juiste vervoermiddel om naar de supermarkt 500 meter verderop te gaan, maar gezien de karretjes niet van het terrein kunnen en niet iedereen een fiets heeft die geschikt is voor 5-6 boodschappentassen snap ik die keuze dan wel. Soms is niet ieder deel van een route perfect toegespitst op jouw voertuig, maar da's geen reden om dan niet met dat voertuig te gaan.