23-Nov-2021, 10:39 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Nov-2021, 10:39 AM door 365cycle.)
(23-Nov-2021, 09:52 AM)PietV* schreef: Het is al jaren bewezen dat fietspaden de verkeersveiligheid vergroten. Bij diverse onderzoeken van de SWOV, het Fietsberaad en het CROW blijkt dat scheiding van voertuigen met grote snelheidsverschillen en massa's leidt tot meer verkeersveiligheid.Binnen de destijds geldende situatie zal dat ongetwijfeld kloppen. Alle onderzoeken die ik tot nu toe gezien hebben zijn duidelijk afgekaderd. Niks mis mee, maar het is onwetenschappelijk om daar vervolgens een conclusie aan te verbinden die ver buiten die kaders ligt.
Als we de fietser overal uit de voorrang halen, dan zou dat de veiligheid van de fietser zomaar eens ten goede kunnen komen omdat die fietser dan gewoon in de auto stapt. En zou je op al die rotondes de fietspaden op een dikke drempel leggen en ín de voorrang laten, dan wordt het niet alleen beter doordat automobilisten ineens allemaal stapvoets een drempel oversteken, maar gaat de verkeersveiligheid er waarschijnlijk ook op vooruit omdat de gemiddelde automobilist dan wél liever door de regen fietst.
De vraag wordt dan vrij eenvoudig: Wat willen we? Volgens mij hebben we nog steeds een probleem met CO2-uitstoot, sterker nog, bouwen we daarom zelfs te weinig huizen.
Als ik alléén m'n woon-werkverkeer één jaar lang met m'n huidige auto zou doen staat dat namelijk gelijk aan 2595 kilogram CO2. Zou ik de (elektrische) leasebak pakken waar m'n collega in rijdt, dan komt dat met onze huidige energiemix nog steeds neer op 1737 kilogram CO2, maar die auto moet dan ook nog besteld (en dus geproduceerd) worden en dan mag je er dus nog zo'n 9000 kilogram bij optellen over de hele levensduur.
Het maakt mij niet uit wáár ik moet fietsen, als het maar snel kan, voldoende veilig is en ik de komende jaren ruim baan krijg. Of het nou om een elektrische fiets gaat, om een velomobiel, een ligfiets of om een krakkemikkig oud barrel, het maakt niet uit; de fietser lost zowel z'n eigen problemen als maatschappelijke problemen op. Daar moeten we er meer van hebben