23-Nov-2021, 11:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Nov-2021, 11:31 AM door 365cycle.)
Nog even wat aanvulling.
Erg nuttig kanaal om eens te bekijken; Nederland bekeken door de ogen van een Canadees.
Het grappige is dat hij lyrisch is over hoe het ontwerp er hier in Nederland uit ziet, terwijl we momenteel tegen allerlei problemen aanlopen die hij over het hoofd ziet, doordat we;
a) ons niet volledig meer aan onze eigen regels houden. Zoals hij het noemt; gebiedsontsluitingsweg en erftoegangsweg. Tegenwoordig kom je mengelmoesjes tegen: complexe omgevingen met gescheiden banen, maar ook veel opritten én rotondes. Hier een goed voorbeeld van een veel te complex "kruispunt" waar je de meeste personen met een hoog tempo ziet kijken alsof ze niet meer weten waar ze moeten kijken);
b) onze eigen regels niet meer voldoen aan het verkeersaanbod; we hebben nieuwe voertuigcategorieën, willen dat de fiets tegenwoordig óók snel is en langere afstanden moet kunnen overbruggen. Daar moet dan ook ruimte voor zijn, maar bij een behoorlijk aantal gebiedsontsluitingswegen wordt het naastliggende fietspad gewoon weggehaald. Nogmaals, ik begrijp dat ik met m'n kruissnelheden tot 60 km/h een uitzondering ben, maar dat we willen dat de fiets 45 km/h +/- 10% kan rijden is expliciet opgenomen in de Europese wetgeving. Als we dat dan niet faciliteren, gaat dat problemen opleveren.
PS: Nog een mooi voorbeeldje van prima ontwerp als je fietsers en voetgangers bij voorkeur dood ziet.
Het (drukke!) fietspad aan de rechterkant naar het Noorden. Op de rotonde in de voorrang, maar de weg daar achter niet... maar wél zebrapaden! Rare, schuine oversteek waardoor automobilisten vanaf het Westen eigenlijk al niet meer op eventuele fietsers aan het letten zijn, maar proberen in te schatten of die auto op de rotonde hun kant op gaat komen of niet. Aan de Noordkant een snelfietspad (zo recht en lang dat ik op dit punt met gemak aan 50 km/h zit als ik wil), maar bijna geen plek om te stoppen als je met je fietsje vanuit het Zuiden de kruising over komt en voorrang moet verlenen.
Die Brandingdijk is max. 50 km/h (bebouwde kom), maar er zijn er genoeg die dat niet eens meer als een richtlijn zien, ondanks de drempels ten Westen van dit punt. Die weg had hier duidelijk gewoon opgenomen moeten zijn in de rotonde. Doorstromen doet het nu toch al niet.
Erg nuttig kanaal om eens te bekijken; Nederland bekeken door de ogen van een Canadees.
Het grappige is dat hij lyrisch is over hoe het ontwerp er hier in Nederland uit ziet, terwijl we momenteel tegen allerlei problemen aanlopen die hij over het hoofd ziet, doordat we;
a) ons niet volledig meer aan onze eigen regels houden. Zoals hij het noemt; gebiedsontsluitingsweg en erftoegangsweg. Tegenwoordig kom je mengelmoesjes tegen: complexe omgevingen met gescheiden banen, maar ook veel opritten én rotondes. Hier een goed voorbeeld van een veel te complex "kruispunt" waar je de meeste personen met een hoog tempo ziet kijken alsof ze niet meer weten waar ze moeten kijken);
b) onze eigen regels niet meer voldoen aan het verkeersaanbod; we hebben nieuwe voertuigcategorieën, willen dat de fiets tegenwoordig óók snel is en langere afstanden moet kunnen overbruggen. Daar moet dan ook ruimte voor zijn, maar bij een behoorlijk aantal gebiedsontsluitingswegen wordt het naastliggende fietspad gewoon weggehaald. Nogmaals, ik begrijp dat ik met m'n kruissnelheden tot 60 km/h een uitzondering ben, maar dat we willen dat de fiets 45 km/h +/- 10% kan rijden is expliciet opgenomen in de Europese wetgeving. Als we dat dan niet faciliteren, gaat dat problemen opleveren.
PS: Nog een mooi voorbeeldje van prima ontwerp als je fietsers en voetgangers bij voorkeur dood ziet.
Het (drukke!) fietspad aan de rechterkant naar het Noorden. Op de rotonde in de voorrang, maar de weg daar achter niet... maar wél zebrapaden! Rare, schuine oversteek waardoor automobilisten vanaf het Westen eigenlijk al niet meer op eventuele fietsers aan het letten zijn, maar proberen in te schatten of die auto op de rotonde hun kant op gaat komen of niet. Aan de Noordkant een snelfietspad (zo recht en lang dat ik op dit punt met gemak aan 50 km/h zit als ik wil), maar bijna geen plek om te stoppen als je met je fietsje vanuit het Zuiden de kruising over komt en voorrang moet verlenen.
Die Brandingdijk is max. 50 km/h (bebouwde kom), maar er zijn er genoeg die dat niet eens meer als een richtlijn zien, ondanks de drempels ten Westen van dit punt. Die weg had hier duidelijk gewoon opgenomen moeten zijn in de rotonde. Doorstromen doet het nu toch al niet.