23-Nov-2021, 11:54 AM
(23-Nov-2021, 11:09 AM)365cycle schreef: PS: Nog een mooi voorbeeldje van prima ontwerp als je fietsers en voetgangers bij voorkeur dood ziet.
Het (drukke!) fietspad aan de rechterkant naar het Noorden. Op de rotonde in de voorrang, maar de weg daar achter niet... maar wél zebrapaden! Rare, schuine oversteek waardoor automobilisten vanaf het Westen eigenlijk al niet meer op eventuele fietsers aan het letten zijn, maar proberen in te schatten of die auto op de rotonde hun kant op gaat komen of niet. Aan de Noordkant een snelfietspad (zo recht en lang dat ik op dit punt met gemak aan 50 km/h zit als ik wil), maar bijna geen plek om te stoppen als je met je fietsje vanuit het Zuiden de kruising over komt en voorrang moet verlenen.
Die Brandingdijk is max. 50 km/h (bebouwde kom), maar er zijn er genoeg die dat niet eens meer als een richtlijn zien, ondanks de drempels ten Westen van dit punt. Die weg had hier duidelijk gewoon opgenomen moeten zijn in de rotonde. Doorstromen doet het nu toch al niet.
Uberhaupt een compleet wappie ontwerp met die rijbaan die vlak om de rotonde vier andere rijbanen kruist en daarbij soms voorrang heeft en soms niet.
Ook interessant hier is de bocht van het fietspad Brandingsdijk/west naar Avant-Garde/zuid: De rijbaan draait eerst naar links, zodat je een bocht van meer dan 90° moet draaien, dan is de boogstraal van de binnenbocht precies 0,1 m en het pad zo smal dat de buitenbocht misschien net 1,5 m is en om de (vooral rechtop-)fietsers echt dwars te zitten staat er nog een hoofdpijn paal in de binnenbocht ook. Gelukkig is de voetgangersoversteekplaats ernaast (die naar een niet-bestaand trottoir leidt) dan wel zo ruim dat je daarover de bocht wel gewoon netjes en vlot kunt maken..
Avant-Gard/zuid naar Brandingsdijk/oost is ook niet heel lekker maar daar staat ten minste geen paal in de binnenbocht en is een uitloopstrook trottoir aan de buitenkant.