24-Nov-2021, 10:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Nov-2021, 10:43 PM door 365cycle.)
(24-Nov-2021, 08:17 PM)Frutsel schreef: Ik heb hier ook regelmatig vol in de ankers gemogen omdat er nog even een fiets kwam aanjagen die je niet hebt gezien ondanks ruim op tijd rondkijken, en ik rijd daar zelf ook als (lig)fietser rond dus ik ken de rotonde van twee kantenDan heb je dus niet goed genoeg gekeken. Het is op een bepaald stuk zelfs een bromfietspad, niet alleen fietspad. Als je het voor jezelf veilig wil doen moet je daar dus op snelheden tot 45 km/h +10% anticiperen (want niet iedere bromfietser ziet het bordje "einde bromfietspad". Dat betekent héél ver kijken. Wil je geen rekening houden met een verdwaalde foute bromfietser, dan moet je nog altijd bedacht zijn op 30 km/h +10% marge: Speed pedelecs mogen daar namelijk wél op het fietspad. Overigens gaan veel snorfietsen ook sneller dan 30 km/h.
Maar inderdaad, veel andere automobilisten storen zich aan hoe ver ik de vaart er voor de rotonde vaak uit haal... om daarna weer vlot op te trekken (wanneer ik met de auto ben, dus. Komt gelukkig voor hun maar zelden voor ).
(24-Nov-2021, 09:00 PM)PietV* schreef: De cijfers van vroeger zijn nog steeds van toepassing op het heden en de toekomst. Dat de fietser in de auto zal stappen heeft meer te maken met comfort en een veel groter veiligheidsaspect. Rotondes halen binnen de bebouwde kom voldoende snelheid uit de voertuigen. Uitgezonderd een enkele ligfietser in zo'n "banaan".De cijfers van vroeger en heden zijn alleen van toepassing op de situatie zoals die tóen was. Als het ontwerp van de fietspaden verandert, veranderen die cijfers mee. Het fietspad in twee richtingen staat er bijvoorbeeld om bekend de situatie niet te verbeteren. Sterker nog: het kruispunt wordt een factor twee onveiliger.
Verder: Ik rijd niet alleen in de banaan he, ik heb ook nog 2 open ligfietsen en maak gemiddeld zo'n 100 km per week op een bakfiets. Nou mag je me als een relatief sterke fietser beschouwen, maar die bakfiets met kind en bagage woog vanmiddag 90 kg. Zo hard sprint ik dan ook niet meer. Als jij gelijk had, en ik op je statement dat een rotonde de snelheid er voldoende uit haalt bij automobilisten vertrouwd had, had ik op de weg die Frutsel net benoemde vanmiddag met kind en al precies 3x onder een auto gelegen.
(24-Nov-2021, 09:00 PM)PietV* schreef: CO2 is niet het meest heftige broeikasgas. Methaan, ammoniak en stikstofoxiden zijn heftiger. Dat de bouw te weinig woningen oplevert komt door het nietig verklaren van de PAS regeling. Het verbruik van fossiele brandstoffen is een belangrijk onderdeel voor het vullen van de staatskas.Goed dat je het benoemt. Dan weet je dus ook waar we nu aan moeten sleutelen.
Maar laten we nog wat meer VVD stemmen. In plaats van duurzame verbouwingen verder te subsidiëren, gooien ze de belastingcenten die ze aan de voorkant innen aan de achterkant aan tegen lastenverlaging voor fossiele brandstoffen, rechtstreeks in de achterzak van o.a. de Russische Federatie. Prima plan joh. Poetin lacht zich (weer) suf, hahaha.
(24-Nov-2021, 09:00 PM)PietV* schreef: Was dat maar waar. April 2022 krijgen we de cijfers te zien over het aantal geregistreerde fietsslachtoffers van dit jaar. Het neem met de jaren toe. De fietsdoden van 2020. Om over alle soorten van gewonden maar te zwijgen. Per gereden kilometer is fietsen een risicovol gebeuren. Je moet maar lef hebben als fietser.Per gereden kilometer is fietsen met de huidige infrastructuur een risicovol gebeuren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/15/...en-in-2020
Misschien is het je leeftijd, maar het is wat Niels al zei: je blijft terug grijpen op hoe het was en hoe het nu is. We moeten bezig zijn met de toekomst. Niet alleen die op de weg, maar ook die van onze kinderen.
Hier meteen een goed voorbeeld. Ik kwam vanmiddag dus met de bakfiets (een bakfiets.nl cargo long, om precies te zijn) de heuvel af, richting dit kruispunt. We hadden een beetje haast want we moesten naar de voetbal. Na een stukje bergop met +/- een halve kilowatt zat de vaart zat er dus aardig in, 185-190 kg totaal gewicht drukt wel lekker door in de afdaling (edit: route even gechecked. Viel eigenlijk nog mee, we reden net voor het kruispunt 29-30 km/h).
Ik werd met een klein snelheidsverschil ingehaald door een auto (het was vrij druk op de baan voor rechtdoor, dus hij kon ook niet zo heel hard), en hoewel hij grotendeels op de baan voor rechtdoor reed (alleen met de twee rechterwielen iets over de streep) had ik zo'n voorgevoel... Hij ramde vervolgens zonder richting aan te geven en zonder te kijken over het fietspad heen, rechtsaf (en inderdaad, vanaf de baan voor rechtdoor is je lijn dan mooier en kan je de bocht dus harder nemen). Ik riep dus keihard, en gooide m'n arm in de lucht, maar zag 'm niet eens reageren.
Er is hier dus geïnvesteerd in een VRI, maar laten we auto's voor rechtsaf gewoon vrij af laten slaan, want fietsers zijn niet belangrijk.
Als we dit soort kruispunten gewoon handhaven, dan blijft fietsen inderdaad een onveilige bezigheid.