(24-Nov-2021, 10:15 PM)365cycle schreef:Circa 95% van de ongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor fietsers, die gauw geneigd zijn de infrastructuur de schuld te geven. Nederlanders hebben de pest of schurft aan regels en maken zelf wel uit wat goed voor ze is. Ik merk dat het verkeersgedrag van fietsers eerder slechter dan beter wordt. Verplichte verkeerseducatie voor de toekomst?(24-Nov-2021, 09:00 PM)PietV* schreef: Was dat maar waar. April 2022 krijgen we de cijfers te zien over het aantal geregistreerde fietsslachtoffers van dit jaar. Het neem met de jaren toe. De fietsdoden van 2020. Om over alle soorten van gewonden maar te zwijgen. Per gereden kilometer is fietsen een risicovol gebeuren. Je moet maar lef hebben als fietser.Per gereden kilometer is fietsen met de huidige infrastructuur een risicovol gebeuren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/15/...en-in-2020
Misschien is het je leeftijd, maar het is wat Niels al zei: je blijft terug grijpen op hoe het was en hoe het nu is. We moeten bezig zijn met de toekomst. Niet alleen die op de weg, maar ook die van onze kinderen.
Ben met je eens dat een betere infrastructuur zeker zal bijdragen aan minder ongevallen. Maar dat worden dure oplossingen als ongelijkvloerse kruisingen en ruimere bochten in fietspaden. Maar voor dat alles moet wel voldoende ruimte zijn, dat zelden aanwezig is in oudere delen van steden en dorpen. Maar als een betere infrastructuur leidt tot hogere snelheden, zullen het aantal ongevallen eerder meer dan minder worden.
Nog altijd geldt de regel: De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij of zij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.