25-Nov-2021, 09:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Nov-2021, 10:04 PM door 365cycle.)
(25-Nov-2021, 05:11 PM)Frutsel schreef: En verder: niet opletten is een grote oorzaak van ongevallen. Als je niet oplet en onder een auto fietst (Omdat je op je telefoon zit te pielen, om maar een oorzaak te noemen), dan is de auto de uiteindelijke doodsoorzaak, maar de reden dat je Überhaupt onder de auto kwam was dat je niet op zat te letten op het verkeer om je heen. Auto's springen over het algemeen niet achter een struik vandaan op hun prooi.Zit wat in, maar dan is de vraag: Hoe snel fiets je zomaar onder een auto, als de autobestuurder (je weet wel, die die tegenwoordig vaak een paar ton aan kilo's naar behoorlijke snelheden rijdt, en dus een shitload aan kinetische energie meeneemt) goed oplet?
Niet alleen op en in de fiets, maar ook in de auto moet ik behoorlijk vaak ingrijpen om een ongeluk te voorkomen. Als het een fietser betreft die door niet op te letten een fout maakt, overkomt mij in m'n autootje weinig, en zelfs m'n zoon heeft hooguit een botbreukje ofzo. Als het een automobilist is, ben ik met een beetje pech dood.
Ik weet wel wiens correcte rijgedrag ik véél belangrijker vind.
(25-Nov-2021, 06:39 PM)Willeke_IGKT schreef: We kunnen wel zeggen dat de Nederlandse fietspaden niet ideaal zijn, en dat is ook wel zo.Dat geldt ook voor - ik noem maar wat - de huizenprijzen en de vrijheid. Als je onze grote steden vergelijkt met Londen is het hier spotgoedkoop. Als je de vrijheid die je hier hebt om bijvoorbeeld openlijk homoseksueel te zijn vergelijkt met Saoedi-Arabië is het verschil nog veel groter.
Maar als we de Nederlandse situatie vergelijken met die van alle andere landen is het hier toch veel beter.
Ons probleem is een luxe probleem, te veel verschillende snelheden op de fietspaden en over het algemeen te veel mensen op de fietspaden in de drukkere periodes.
Maar maakt dat het een luxeprobleem? Mijns inziens niet. Evenmin is het een reden om op onze lauweren te rusten.
(25-Nov-2021, 06:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Er zijn knelpunten waar de fietspaden verbeterd moeten worden, kruispunten en rotondes waar het niet veilig is.Dus... actie! ;-)
(25-Nov-2021, 06:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Snelle fietsers de optie geven om op de (auto) rijbaan te rijden is waarschijnlijk een goede optie op veel wegen. Extra fietspaden aanleggen, zodat er een langzame en een snelle baan voor fietsers is misschien ook.Die optie is er al, voor ons als velonauten eigenlijk nog het meest, want wij hebben vrije keuze.
Extra en vooral ook betere fietspaden lijkt me een goed plan. De Coolsingel in Rotterdam, waar ik het een stukje terug over had, is een prachtvoorbeeld van hoe een weg zonder drukker te worden ruimte kan maken voor fietsers ten koste van de auto.
(25-Nov-2021, 06:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Auto's verbieden en iedereen openbaar vervoer of een eigen fiets laten gebruiken misschien de echte oplossing maar ook onhaalbaar.Zou mooi zijn maar is niet haalbaar. Er zijn nu eenmaal zowel mensen als beroepen waarvoor auto's nodig zijn.
(25-Nov-2021, 06:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Maar fietspaden gewoon maar verwijderen en de fietsers maar laten vechten met auto's om hun plekje op de weg is de klok 60 jaar terug zetten.
Enerzijds wel, anderzijds niet. Op steeds meer doorgaande routes krijgt de auto alle ruimte; bredere banen, rechte rijstroken, glad asfalt, en het fietspad verdwijnt, want de fietser fietst door het centrum. Daarmee wordt forensen op de fiets fors tegengewerkt.