26-Nov-2021, 02:24 PM
Dag allen,
Vroeger een fervent fietser op korte afstanden, maar al heel lang geen wens, noodzaak of knieen meer om hard te fietsen. Nu echter woon ik in het wijdse Zeeland, waar zowel de fietsinfrastructuur alsook het belang van een vervoermiddel tussen voeten en auto in handig zou zijn.
Ik heb de laatste weken nogal wat info tot me genomen, maar ik heb echt 0,0 ervaring en kan die informatie dus niet in context plaatsen. Vandaar graag wat input van ervaren rijders gevraagd!
Hoe ik de fiets zou gaan gebruiken:
Waarom niet direct een ligfiets gekocht?
Een paar fietsen die ik op het oog heb (met name vanwege het leuke uiterlijk):
Alvast bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen!
Vroeger een fervent fietser op korte afstanden, maar al heel lang geen wens, noodzaak of knieen meer om hard te fietsen. Nu echter woon ik in het wijdse Zeeland, waar zowel de fietsinfrastructuur alsook het belang van een vervoermiddel tussen voeten en auto in handig zou zijn.
Ik heb de laatste weken nogal wat info tot me genomen, maar ik heb echt 0,0 ervaring en kan die informatie dus niet in context plaatsen. Vandaar graag wat input van ervaren rijders gevraagd!
Hoe ik de fiets zou gaan gebruiken:
- Korte tripjes naar de winkels (5-8 km enkele reis),
- Iets langere fietstochtjes samen met mijn vrouw (max 30 km/d),
- Ontspannende fiets/zit-tripjes midden in de nacht -- paar km fietsen, tijdje stoppen om te genieten van het uitzicht, sigaar roken, weer paar km fietsen, etc. Reden: zware insomnia en dus wil ik in de nachten iets gezonders doen dan filmpjes kijken.
Waarom niet direct een ligfiets gekocht?
- Mijn lichaamsbouw. Voormalig fanatiek krachtsporter, dus veel breder in schouders en heupen dan normale mensen. Tegenwoordig helaas ook veel breder rond de taille. Momenteel ~125 kg, lengte 1.82. Lange romp, korte armen en benen. Eerst wil ik beter begrijpen waar ik op zou moeten letten.
- Er zijn extra zwaar gebouwde trikes (e.g. Trident Titan II, Greenspeed Magnum XL). Zijn deze in mijn situatie de moeite waard, ook al zit ik maar een paar kg boven de limiet van de meeste fietsen? Of is dit alleen maar extra gewicht en onnodig op perfect strakke Zeeuwse fietspaden?
- Voor het oog vind ik dikke banden erg mooi. Ik besef me goed dat hun rolweerstand hoger zal zijn, ook met heel hoge druk. Hoeveel meer is die weerstand gevoelsmatig? Ga ik, die gewoon relaxt van A naar B wil zonder haast, dat merken? Langzamer rijden betekent voor mij vooral meer tijd om van de natuur te genieten -- maar ik wil niet halfdood afstappen (uitstappen?) bij de supermarkt.
- Een motor lijkt me niet nodig, of zal bij een fat trike plus een rechtere zithouding een motor eigenlijk een noodzaak zijn?
- Is erg breed zijn een probleem voor de draaicirkel? Ik zag een filmpje van Utah Trikes waarin ze uitleg gaven over stuurbreedte en draaicirkels, en daaruit bleek dat breed stuur = grote draaicirkel. Een brede stuurpositie is met mijn lichaamsbouw een onoverkomelijke noodzaak. Maakt dat dorpsverkeer erg onpraktisch?
Een paar fietsen die ik op het oog heb (met name vanwege het leuke uiterlijk):
- Trident Trekker Quad (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=899),
- Trident Fat Trike (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=349),
- KMX Kolt (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=323) (maar dan liefst met dikkere banden, en misschien ligt deze te plat voor mijn smaak),
- Greenspeed Magnum Fat Trike (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=1101)
Alvast bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen!