26-Nov-2021, 03:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Nov-2021, 03:05 PM door 365cycle.)
(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef:Fietsen is zéker gezonder dan filmpjes kijken, het wordt nog beter als je die sigaar thuis laat
- Korte tripjes naar de winkels (5-8 km enkele reis),
- Iets langere fietstochtjes samen met mijn vrouw (max 30 km/d),
- Ontspannende fiets/zit-tripjes midden in de nacht -- paar km fietsen, tijdje stoppen om te genieten van het uitzicht, sigaar roken, weer paar km fietsen, etc. Reden: zware insomnia en dus wil ik in de nachten iets gezonders doen dan filmpjes kijken.
(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef: Waarom niet direct een ligfiets gekocht?Da's zo'n beetje rond de "specs" van mijn vader (net gepensioneerd, ook een forse bouw, 1.87, zelfde gewicht). Het is een ander type fiets, maar mocht je de Hase Kettwiesel wat vinden; we hebben er één staan die niet gebruikt wordt. Het is een veel leukere fiets dan ik in eerste instantie verwacht had (ErikvanD kan dat denk ik wel beamen). M'n vader reed er altijd op, maar is ivm behoefte aan ondersteuning overgestapt op een USVA (zodat hij m'n moeder weer bij kan houden ).
- Mijn lichaamsbouw. Voormalig fanatiek krachtsporter, dus veel breder in schouders en heupen dan normale mensen. Tegenwoordig helaas ook veel breder rond de taille. Momenteel ~125 kg, lengte 1.82. Lange romp, korte armen en benen. Eerst wil ik beter begrijpen waar ik op zou moeten letten.
Zelf was ik op m'n zwaarst 105 kg, en hier en daar ging er weleens een fietsje stuk. Door een verleden met explosieve sporten ben ik ook veel meer een sprinter dan een duursporter, al kan ik wel lekker "dieselen" (misschien kan je het type sport dan al wel raden). Zeker als je veel kracht kan leveren met je benen is enige voorzichtigheid wel de moeite - een ligger met achterwielaandrijving heeft vaak veel grip, ik heb met hard optrekken al weleens wat gesloopt. Qua stevigheid is hoe voorzichtig je rijdt inderdaad wel van invloed, en ook de hoeveelheid drempels, putten etc. die je tegenkomt. Weet niet waar je in Zeeland woont, maar Schouwen-Duiveland en de stukken van Noord- en Zuid-Beveland die ik gefietst heb reden een stuk comfortabeler dan Zuid- en Noord-Holland. Alleen een beetje uit de dorpen blijven
(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef: Twijfelgebieden waar ik graag feedback op zou krijgen van de experts hier:Tenzij je echt extreem breed gaat loopt de rolweerstand bij dezelfde druk terug wanneer een fietsband breder wordt. Je merkt dat heel goed onder een velomobiel, omdat de luchtweerstand veel minder is: Op strak asfalt loopt m'n Milan knetterhard met rondom 28mm (ETRTO 406) brede Schwalbe Pro Ones aan de maximumdruk eronder, 80+ km/h sprinten is dan gewoon haalbaar. Op ruw asfalt zoals op dit weggetje was de KHE Mac1 (43mm breed, ETRTO 406, 8 bar) op dezelfde dag 5 a 10% efficienter bij dezelfde snelheid.
- Er zijn extra zwaar gebouwde trikes (e.g. Trident Titan II, Greenspeed Magnum XL). Zijn deze in mijn situatie de moeite waard, ook al zit ik maar een paar kg boven de limiet van de meeste fietsen? Of is dit alleen maar extra gewicht en onnodig op perfect strakke Zeeuwse fietspaden?
- Voor het oog vind ik dikke banden erg mooi. Ik besef me goed dat hun rolweerstand hoger zal zijn, ook met heel hoge druk. Hoeveel meer is die weerstand gevoelsmatig? Ga ik, die gewoon relaxt van A naar B wil zonder haast, dat merken? Langzamer rijden betekent voor mij vooral meer tijd om van de natuur te genieten -- maar ik wil niet halfdood afstappen (uitstappen?) bij de supermarkt.
- Een motor lijkt me niet nodig, of zal bij een fat trike plus een rechtere zithouding een motor eigenlijk een noodzaak zijn?
- Is erg breed zijn een probleem voor de draaicirkel? Ik zag een filmpje van Utah Trikes waarin ze uitleg gaven over stuurbreedte en draaicirkels, en daaruit bleek dat breed stuur = grote draaicirkel. Een brede stuurpositie is met mijn lichaamsbouw een onoverkomelijke noodzaak. Maakt dat dorpsverkeer erg onpraktisch?
Aerodynamisch is een brede band natuurlijk wel een nadeel, en extreem brede banden sturen ook gewoon minder fijn op het asfalt.
(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef: Een paar fietsen die ik op het oog heb (met name vanwege het leuke uiterlijk):Leuke fietsen, ik ken ze helaas allemaal niet uit eigen ervaring. Dit type trike is niet zo snel op rechte stukken, maar ontzettend leuk om mee te gooien en smijten in bochten.
- Trident Trekker Quad (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=899),
- Trident Fat Trike (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=349),
- KMX Kolt (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=323) (maar dan liefst met dikkere banden, en misschien ligt deze te plat voor mijn smaak),
- Greenspeed Magnum Fat Trike (https://joutaligfietsen.eu/?page_id=1101)
Gezien je het merk noemt kom ik nog even terug op wat ik hierboven schreef: De Greenspeed Scorcher 120 is één van de snelste 406mm banden die er is. Vrijwel alles dat sneller is, is "limited edition", speciale productie, alleen voor races bedoeld etc.