26-Nov-2021, 09:32 PM
Ik denk dat je met zo'n fattrike al je best moet doen als je 15 km/h wilt halen. Reken op zo'n 3x 40 watt rollweerstand per bandje. Dan hebben we de wind nog niet mee gerekend. Bij 120 watt ben je al best aan het sporten. Dit is ongeveer het dubbele van drie vlotte trekking bandjes. Dikker dan 2 inch zou ik echt niet doen. Zulke dikke banden, daar heb je wat aan op sneeuw, op het strand en dergelijke. Op een gewoon net asfaltfietspad is het zonde van je energie.
Pas als je op een driewieler rond rijdt ervaar je hoeveel hekjes en dergelijke je op je weg vindt. In de ene regio meer dan andere. Gaat er ook een bakfiets(je) mee dan ken je dat probleem al wel. Van die mooie half dicht gegroeide schelpenpaadjes in landelijk gebied, betekent met twee wielen over de graspollen hobbelen. De draaicirkel op zich is bij alle trikes een stukje kleiner dan bij Velomobielen en daar valt ook best mee te leven. Soms staan er van die paaltjes op onhandige plekken, of hekjes om scooters van het fietspad te houden waar je met een gewone fiets al moet afstappen, trapje de dijk op, het zijn meer dat soort dingen die irritant zijn.
Een gewichtslimiet betekend niet dat de fiets bij 1 kg meer gelijk instort. Er is altijd een veiligheidsmarge mee gerekend. Ga je over de limiet, dan wordt de veiligheids marge kleiner. Bij grote sterke kerels sneuvelt er nog wel eens wat en dan doen ze niet eens gek. Aan de andere kant heb je geen wilde plannen, dus qua rijgedrag zit je dan weer aan de voorzichtige kant van de grenzen. Maar ja, dat prachtig gladde asfalt wordt in een dorpje soms ineens vervangen door kinderkopjes.
Groeten, Jeroen
Pas als je op een driewieler rond rijdt ervaar je hoeveel hekjes en dergelijke je op je weg vindt. In de ene regio meer dan andere. Gaat er ook een bakfiets(je) mee dan ken je dat probleem al wel. Van die mooie half dicht gegroeide schelpenpaadjes in landelijk gebied, betekent met twee wielen over de graspollen hobbelen. De draaicirkel op zich is bij alle trikes een stukje kleiner dan bij Velomobielen en daar valt ook best mee te leven. Soms staan er van die paaltjes op onhandige plekken, of hekjes om scooters van het fietspad te houden waar je met een gewone fiets al moet afstappen, trapje de dijk op, het zijn meer dat soort dingen die irritant zijn.
Een gewichtslimiet betekend niet dat de fiets bij 1 kg meer gelijk instort. Er is altijd een veiligheidsmarge mee gerekend. Ga je over de limiet, dan wordt de veiligheids marge kleiner. Bij grote sterke kerels sneuvelt er nog wel eens wat en dan doen ze niet eens gek. Aan de andere kant heb je geen wilde plannen, dus qua rijgedrag zit je dan weer aan de voorzichtige kant van de grenzen. Maar ja, dat prachtig gladde asfalt wordt in een dorpje soms ineens vervangen door kinderkopjes.
Groeten, Jeroen