27-Nov-2021, 12:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Nov-2021, 12:14 PM door Wim -de roetsende.)
Bij ons in de buurt is de provinciale weg vernieuwd. Nieuw asfalt en meer verkeersdrempels.
De fietssuggstiestroken zijn vervangen door fietsstroken, terwijl 90% van de bevolking een vrijliggend fietspad wilde. Was echter te duur.
Het grijze asfalt voor het gemotoriseerde verkeer is nu 3m breed en de fietsstroken zijn allebei 2m.
Bij tegemoetkomend verkeer en het inhalen moet het gemotoriseerde verkeer dus gebruik maken van de fietsstroken. Dat mag ook, want de lijnen zijn onderbroken.
Volgens de wet mag het gemotoriseerde verkeer alleen gebruik maken van de fietstroken als dit voor de ddorstroming van belang is, mits zij het ongemotoriseerde verkeer niet hinderen.
Helder toch?
Waarom rijdt dan 95% van het gemotoriseerde verkeer constant op de fietsstroken. Soms zelfs met 4 wielen.
Om de zoveel honderd meter staat er een gigantische witte fiets op de fietsstroken geschilderd, maar ook dit mag niet baten.
Zelfs als er geen ander verkeer is, dan rijdt nog steeds 95% van het gemotoriseerde verkeer op de fietsstroken.
In mijn vm met giga veel verlichting en reflectie voel ik mij redelijk veilig. Ik word meestal keurig met afstand ingehaald en de rest van het verkeer blijf achter mij rijden als er tegenliggers zijn.
Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis.
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend.
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem (Iedere keer dat dit is voorgevallen heb ik met vermelding van kenteken een melding gedaan bij de politie.).
Ik heb de Provincie en de Politie gemaild en gebeld en ik word de komende week door allebei teruggebeld. Wordt vervolgd.
De fietssuggstiestroken zijn vervangen door fietsstroken, terwijl 90% van de bevolking een vrijliggend fietspad wilde. Was echter te duur.
Het grijze asfalt voor het gemotoriseerde verkeer is nu 3m breed en de fietsstroken zijn allebei 2m.
Bij tegemoetkomend verkeer en het inhalen moet het gemotoriseerde verkeer dus gebruik maken van de fietsstroken. Dat mag ook, want de lijnen zijn onderbroken.
Volgens de wet mag het gemotoriseerde verkeer alleen gebruik maken van de fietstroken als dit voor de ddorstroming van belang is, mits zij het ongemotoriseerde verkeer niet hinderen.
Helder toch?
Waarom rijdt dan 95% van het gemotoriseerde verkeer constant op de fietsstroken. Soms zelfs met 4 wielen.
Om de zoveel honderd meter staat er een gigantische witte fiets op de fietsstroken geschilderd, maar ook dit mag niet baten.
Zelfs als er geen ander verkeer is, dan rijdt nog steeds 95% van het gemotoriseerde verkeer op de fietsstroken.
In mijn vm met giga veel verlichting en reflectie voel ik mij redelijk veilig. Ik word meestal keurig met afstand ingehaald en de rest van het verkeer blijf achter mij rijden als er tegenliggers zijn.
Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis.
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend.
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem (Iedere keer dat dit is voorgevallen heb ik met vermelding van kenteken een melding gedaan bij de politie.).
Ik heb de Provincie en de Politie gemaild en gebeld en ik word de komende week door allebei teruggebeld. Wordt vervolgd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler